
Column D66: Onderzoek Helmondpas
Dit is Helmond plaatst met regelmaat columns van lokale politieke partijen. In deze column gaan D66-fractieleider Jochem van den Bogaard en D66-raadslid Michiel van Geel in op de ‘Helmondpas’. Deze stadspas zou moeten bijdragen aan de inclusiviteit van de inwoners. Klinkt goed, maar er zitten enkele haken en ogen aan die pas, zo stellen Van den Bogaard en Van Geel.
Momenteel wordt in Helmond onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een stadspas, de zogenaamde Helmondpas. Deze pas zou moeten bijdragen aan een inclusieve samenleving door inwoners toegang te geven tot sport, cultuur, en andere gemeentelijke diensten. Het onderzoek naar de Helmondpas komt voort uit het besef dat sommige inwoners, vooral de minder bedeelden, nog steeds moeite hebben om volledig deel te nemen aan het sociale en culturele leven in de stad. Het belang van cultuur en sport om het leven van onze inwoners meer kleur te geven mag niet worden onderschat. Iedereen moet mee kunnen doen.
Klinkt goed dus, maar wat gaat dat kosten? En kan een dergelijke pas stigmatiserend werken? Zullen degenen die de pas gebruiken zich hierdoor anders voelen? Het risico bestaat dat een pas die alleen gericht is op minima of kwetsbare groepen, juist die drempels opwerpt die we willen slechten.
Veel Nederlandse steden hebben al ervaring met stadspassen. Den Haag heeft de Ooievaarspas, Utrecht de U-pas, en Rotterdam de Rotterdampas. Ook kleinere steden zoals Almere, Leiden en Amstelveen hebben zo’n pas. In de meeste gevallen zijn deze passen breed ingezet. Niet alleen voor minima, maar ook voor andere doelgroepen zoals studenten, ouderen en toeristen. Dit brede gebruik voorkomt stigmatisering en maakt de pas aantrekkelijker voor een groter deel van de bevolking.
De conclusie van de eerste onderzoeken van de gemeente Helmond luidt dat de invoering van de Helmondpas mogelijk is, maar wel een forse investering vraagt. De jaarlijkse kosten van invoering van een Helmondpas bedragen in het voordeligste geval ruim 300.000 euro. En daarnaast is er een eenmalige investering van rond de 600.000 euro nodig. Dit is een aanzienlijke investering in geld en menskracht.
De uitkomsten van het onderzoek laten goed de kansen, maar ook de risico’s zien. Maar hoe zit het eigenlijk in Eindhoven? Deze stad heeft niet zo’n zelfde stadspas, maar wel een milieupas. Die wordt gebruikt voor toegang tot de milieustraat en ondergrondse afvalcontainers. Dit systeem werkt goed en biedt mogelijk een technische basis die breder ingezet kan worden.
Het zou de moeite waard kunnen zijn om Eindhoven te verleiden tot een samenwerking voor een regionale pas. Door het schaalvoordeel en het al bewezen systeem in Eindhoven nemen dan relatief gezien de opstartkosten af en kan er gekeken worden naar een groeimodel. Dan zou in Helmond geëxperimenteerd kunnen worden en bij gebleken geschiktheid de pas verder uitgerold kunnen worden over de regio.
Als D66 Helmond zijn we voorzichtig optimistisch over invoering van de Helmondpas. Alleen moeten de kosten wel opwegen tegen de baten. Ook is er nog veel onduidelijkheid over welke vorm het beste zou passen. Er zijn verschillende varianten mogelijk. We wachten de verdere uitkomsten af.
Jochem van den Bogaard
Fractievoorzitter D66 Helmond
Michiel van Geel
Raadslid D66 Helmond
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00