Alle poliklinieken Elkerliek bereikbaar met BeterDichtbij-app
Alle poliklinieken van het Elkerliek ziekenhuis zijn vanaf 2 mei voor patiënten bereikbaar via de BeterDichtbij-app. Met de app kun je een vraag rechtstreeks aan je zorgverlener stellen. Het afgelopen jaar nam het Elkerliek ziekenhuis deze app stapsgewijs per polikliniek in gebruik, als nieuw communicatiemiddel voor contact met patiënten.
“De wereld om ons heen wordt steeds meer digitaal. Dat geldt ook voor de zorg. En daar spelen we als Elkerliek ziekenhuis op in”, vertelt Eveline de Bont, voorzitter raad van bestuur van het Elkerliek ziekenhuis. “Ook patiënten hebben steeds meer de behoefte aan online contact met hun zorgverlener, op het moment dat dit hen past. Dit gaat snel en eenvoudig via de BeterDichtbij-app. Het is een mooi voorbeeld van hoe we als patiënt en zorgverlener samen digitaal optrekken. Om nu en in de toekomst duurzame en kwalitatief goede zorg te kunnen blijven bieden. Tegelijk realiseren we ons dat de digitale slag niet voor iedereen eenvoudig te maken is, of soms als belemmering voor zorg wordt gezien. Daar hebben we nadrukkelijk oog voor.”
Zelf bepalen wanneer je appt
Veel patiënten met een medische vraag bellen vaak de polikliniek. Soms ook voelen patiënten zich bezwaard om voor een vraag te bellen. En sparen ze hun vragen op voor de volgende afspraak. Intussen blijven die vragen toch leven. De patiënt hoeft niet meer te wachten en hoeft soms zelfs niet eens meer naar het ziekenhuis te komen. Patiënten kunnen hun vraag stellen op elk moment, gewoon thuis of onderweg. De BeterDichtbij-app bewaart overzichtelijk alle vragen met de antwoorden erbij. De patiënt heeft de informatie dus altijd bij de hand en kan deze ook later teruglezen. “Wij zien in de ziekenhuizen waar BeterDichtbij ook ingezet wordt, dat patiënten dit geruststellend vinden en dat het vaak ook veel tijd bespaart,” licht Sander Bijl – operationeel directeur van BeterDichtbij -, toe.
Zelf ontwikkeld
De Nederlandse ziekenhuizen ontwikkelden de BeterDichtbij-app gezamenlijk. Het is een initiatief van en voor de zorgsector, opgericht door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Momenteel zetten meer dan vijftig ziekenhuizen en zorgorganisaties BeterDichtbij in.
Ondersteuning bij online zorg
Het Elkerliek ziekenhuis vindt het belangrijk ondersteuning te bieden aan patiënten die gebruik willen maken van online zorg, zoals bijvoorbeeld de BeterDichtbij-app. Maar ook bij vragen als: hoe activeer ik mijn DigiD, hoe log ik in op MijnElkerliek of hoe gebruik ik andere gezondheidsapps? Hiervoor kunnen patiënten terecht bij de Helpdesk Digitale Zorg op telefoonnummer 085 – 1304 575 of via www.helpdeskdigitalezorg.nl/elkerliek.
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in jouw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00