Centrummanager Linda Haverkamp: ‘Verliefd op deze stad’

Linda Haverkamp startte in 2016 als de nieuwe centrummanager in Helmond. Ze is een soort bruggenbouwer tussen de vele partijen in het stadscentrum. Als centrummanager komt ze niet alleen op voor de belangen van bijna tweehonderd ondernemers in het centrum, maar onderhoudt ze ook goede contacten met de gemeente, organisatoren van evenementen, centrumbewoners en vele anderen die betrokken zijn met het stadscentrum. Met alle partijen wordt regelmatig overleg gevoerd. Dit met als uitgangspunt dat het Helmondse centrum voor iedereen een aangename plek blijft om te verblijven. Daarbij verliest Linda ook het grotere plaatje niet uit oog. Zo volgt ze de ontwikkelingen in de wereld van de retail op de voet. Niet alleen in het stadscentrum, maar ook daarbuiten. “Het overdekte winkelcentrum Elzaspassage valt niet onder de vlag van het centrummanagement, maar we werken wel heel veel samen.” Daarnaast volgt ze ontwikkelingen en trends die in heel Nederland spelen, zoals de online verkoop van producten.

Reuring

Ze geeft aan dat het stadscentrum, maar ook Helmond als geheel, de laatste twintig jaar flink in de lift heeft gezeten. “En er staat de komende jaren nog heel veel te gebeuren”, zegt Linda, die onder meer blij is met het nieuwe centrumplan. Ook de ontwikkelingen in het midden in het centrum gelegen Burgemeester Geukerspark worden door haar toegejuicht. “Er komen onder meer speelvoorzieningen voor kinderen en prachtige nieuwe appartementen. Dat zorgt voor meer bewoners. Daarnaast zijn er plannen om het stadshart te vergroenen. Verder komt er onder andere een nieuwe waterpartij op de Markt. Door dit alles komt er meer reuring in het centrum.” Maar dergelijke plannen kunnen (tijdelijk) ook voor de nodige overlast zorgen. “De komende jaren staat het centrum op zijn kop. We bekijken vanuit het centrummanagement natuurlijk ook wat dit voor de ondernemers betekent en welke oplossingen er kunnen worden geboden.”

Betrokken

Zelf woont Linda in Eindhoven. Ze groeide op in Maarheeze. Toch is de binding met Helmond groot. “Ik ben de afgelopen jaren echt verliefd geworden op deze stad.” Linda werkte in het verleden onder meer als verkoopmanager bij warenhuis V&D. Door haar werkzaamheden in de wereld van de retail leerde ze Helmond kennen. De sfeer en mentaliteit in de stad spreken haar enorm aan. “Ik vind het geweldig dat ik hier mag werken als centrummanager. Helmond heeft de uitstraling van een stad, maar tegelijk ook het gemoedelijke karakter van een dorp. Daardoor zijn de lijntjes met ondernemers kort. Bovendien heeft Helmond een mooi en bijzonder stadscentrum. Het centrum heeft een verrassend winkelaanbod, dat anders is dan in veel andere Nederlandse plaatsen. In veel grote steden zie je overal dezelfde internationale ketens in het straatbeeld. Het Helmondse stadscentrum herbergt naast goede, grote ketens relatief veel zelfstandige ondernemers en winkels met een lokale uitstraling. Dat zorgt voor een grote betrokkenheid.” De centrumondernemers vormen het kloppend hart van de stad. “Dat zie je onder meer terug bij de evenementen die in het centrum worden gehouden. Doordat ondernemers deze evenementen sponsoren wordt ook die cultuur in Helmond in stand gehouden.”

Balanceren

Het afstemmen van de samenwerking tussen de centrumondernemers onderling én met andere partijen en organisaties is een van de grootste uitdagingen waar Linda vanuit haar functie mee te maken heeft. In haar rol als centrummanager moet ze ervoor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. “Ik heb een superleuke baan, waarbij het altijd balanceren is tussen verschillende belangen. Soms is het lastig om iedereen op één lijn te krijgen. Iedereen heeft natuurlijk ook zijn individuele belangen. Het is zaak om in het algemene belang te denken en consensus te zoeken. De grote gemene deler is een levendig en bruisend centrum, waar bijvoorbeeld ook de weekmarkt en evenementen als de kermis onderdak hebben.” Het centrum is inmiddels weer helemaal ontwaakt uit haar door de overheid opgelegde coronaslaap. “Ook de Helmondse ondernemers hebben een zware tijd achter de rug. Ik ben trots hoe ze zich door de coronacrisis hebben geslagen. Het zijn gepassioneerde ondernemers die heel veel veerkracht hebben getoond. Maar de golven van het open-en-dicht zijn hebben er ingehakt. Vooral de laatste lockdown was zwaar. De energie was er helemaal uit. Maar hoewel de coronapijn nog lang niet weg is, hebben veel winkeliers en horecaondernemers weer het gevoel dat ze door kunnen met hun activiteiten.” “Daardoor bruist het opnieuw in de stad. Mensen kunnen overal veilig winkelen en een terrasje pikken. Het is een proces dat nog op gang moet komen, maar ik heb er ook alle vertrouwen in dat er de komende tijd weer veel mooie evenementen in het centrum worden gehouden.”

Herontdekken

Ondertussen hebben de centrumondernemers niet stilgezeten. Linda: “Ondanks corona zijn er nieuwe winkels bijgekomen. De leegstand is daardoor gedaald. Ondernemers hebben er weer vertrouwen in dat ze succesvol kunnen zijn. Ze hebben de inwoners van Helmond en bezoekers van buiten de stad ook veel te bieden. Mensen die een tijdje niet meer in het stadscentrum van Helmond zijn geweest zullen hierdoor verrast zijn. Ik wil iedereen dan ook oproepen naar hier te komen en het centrum te herontdekken.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door In&Uit Helmond

In&Uit Helmond een krant gemaakt voor jullie, door betrokken ondernemers uit Helmond die tijd vonden voor een krant die alleen bestaat uit goed nieuws, leuke dingen en mooie verhalen uit onze stad.

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. J.C.D. Raming Reply

    Lees met plezier dat u veel onderneemt om de binnenstad van Helmond attractief te houden. Dat zou overal moeten gebeuren en actief ondersteund door gemeentes. Een goed voorbeeld is Alkmaar, waar permanent attractieve binnenstedelijke activiteiten worden georganiseerd met goed resultaat.
    Misschien idee om te contacteren; biedt de consument iets aan wat de internet bedrijven niet kunnen.
    m.vr,gr. D. Raming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *