Column: ‘Naar een aantrekkelijker centrum’

Er is veel te doen rond de centrumplannen in Helmond. Deze plannen moeten Helmond aantrekkelijker maken, voor een betere verkeersdoorstroom zorgen en een nieuwe woonwijk opleveren. Er is veel kritiek op het plan en dat verbaast fractievoorzitter Hans de Mare van PvdA Helmond. In zijn column legt hij uit waarom. 

Al vele jaren werken de verschillende colleges van de gemeente Helmond aan het aantrekkelijker maken van ons centrum. Zo is inmiddels het mooie Burgemeester Geukerspark gerealiseerd waar ooit bedrijfsgebouwen stonden. Zijn ten noorden daarvan het prachtige woongebied Oranjekade en het woongebouw De Weef verrezen. En wordt momenteel gewerkt aan de realisatie van het 25 September-park direct ten oosten daarvan.

Ook het realiseren van een nieuwe verkeersstructuur in en om het centrum zal in hoge mate bijdragen aan die aantrekkelijkheid. Het verkeer wordt, net als in vele steden in binnen- en buitenland, zo veel mogelijk óm het centrum geleid. Terwijl alle centrumfuncties door middel van ‘verkeerslussen’ vanaf de binnenring wel vanuit alle richtingen bereikbaar blijven. Ter hoogte van woongebouw De Weef komt een nieuwe brug over het kanaal en de centrale Elzas-parkeergarage onder het centrum wordt flink groter.

Alle plannen voor het centrum – waaronder dus ook die nieuwe verkeersstructuur – waren voor het eerst opgenomen in het zogenaamde ‘Centrumplan Plus’ wat in 2020 door het vorige college is opgesteld. Het is destijds bijna unaniem door de gemeenteraad goedgekeurd, inclusief de instemming van de VVD (toenmalige coalitiepartij) en Helder Helmond.

Een onderdeel van die goedgekeurde verkeersplannen was de afwaardering van de Kanaaldijk NW tot fietspromenade, waarop overigens wel lokaal bestemmingsverkeer mogelijk blijft. Dat zal flink gaan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het centrum. Niet langer zal het uitgaansgebied aan beide zijden van het kanaal doorsneden worden door een weg met doorgaand verkeer. Niet langer zullen fietsers over de terrassen van de horeca aan het Havenplein hoeven te fietsen, en niet langer zal het doorgaande verkeer voor frequente files voor de spoorwegovergang nabij de Cacaofabriek zorgen.

Ten zuiden van de spoorbaan gaat nog een belangrijke ontwikkeling plaatsvinden: de realisatie van de nieuwe forse woonwijk Houtsdonk ter plekke van het huidige Houtsdonk, plús het daarnaast liggende bedrijventerrein. Die nieuwe wijk komt nadrukkelijk ‘aan het water’ te liggen. Het verkeer gaat straks vanuit andere westelijke Helmondse wijken naar het zuiden via de Kasteelherenlaan (door de Mahatma Gandhi-tunnel), dus onder het spoor door. Ook daar verdwijnt de verkeersader Kanaaldijk-Zuid dus geheel. De plannen voor die wijk, ook weer inclusief de keuzes voor de hoofdverkeersstructuur, zijn op 11 juli 2023 unaniem door de huidige gemeenteraad goedgekeurd.

Hans de Mare
Waarnemend fractievoorzitter PvdA Helmond

Foto’s: Hélène Ermens / PvdA Helmond

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Frank van de Ven

Redacteur en verslaggever van Dit Is Helmond

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. Hanneke Hegeman Reply

    Dat er plannen in de gemeenteraad worden goedgekeurd betekent niet dat de inspraak (tegenwoordig noemen ze dat ‘participatie’) van belanghebbenden mag worden genegeerd. Inwoners hebben altijd het recht om het stadsbestuur aan te spreken voordat plannen worden gerealiseerd. En daar gaat het nu om! Twee grote groepen Helmonders geven nu aan dat zij de plannen om praktische redenen niet kunnen waarderen. En dan druk ik het nog voorzichtig uit.

    Het gaat in Helmond tegenwoordig te vaak de kant uit van “Wij als stadsbestuur weten wel wat goed voor u is”. Dat kan nooit de bedoeling van ons democratische stelsel zijn.
    Het lijkt me beter nu vooringenomenheid opzij te zetten en de dialoog aan te gaan. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *