Crazy opdrachten voor de eerstejaars van Ter AA

De eerstejaars leerlingen van het Ter AA hadden afgelopen donderdag een ‘gekke’ middag met het uitvoeren van het spel Crazy 88. Van een lijst met daarop 88 gekke opdrachten moesten er zoveel mogelijk worden uitgevoerd. Meer dan 1000 gekleurde shirtjes overspoelden het centrum van Helmond.

Elk jaar starten de eerstejaars van het Ter AA een  introductieweek met allerlei activiteiten. Eén van de activiteiten voor de nieuwe leerlingen van dit regionale opleidingscentrum voor beroeps en Vavo-opleidingen is de Crazy 88 middag. Meer dan 1000 gekleurde shirtjes overspoelden donderdag dus het centrum van Helmond. Van het maken van een menselijke piramide tot het gezamenlijk waterdragen met een helm op, de groepjes gingen aan de slag. Natuurlijk werd even uitgerust met een ijsje bij Rest.-O-Ricus. En eindigde het spektakel met eigen kunststukje van Werner van Hoof. Die in een uurtje tijd toch maar mooi die 1000 frietjes uitgeserveerd kreeg.

 

ZW25VZVPb
De leerlingen van ZW25VZVPb waren er klaar voor. En nee, het is geen geheimtaal. De dames in de gele shirtjes van Zorg en Welzijn (ZW jaar 2025) van de opleidingen Verzorgende (VZ) en Verpleegkundige (VP) klas B stonden Dit is Helmond nog even te woord voordat ze op pad gingen. Waarom ze nu juist aan deze opleidingen waren begonnen, was de vraag.

 

“Mijn ouders werken allebei in de zorg, die zijn mijn voorbeelden”, gaf een studente aan. “Mijn opa kreeg een herseninfarct en kon niet meer veel”, zei de ander. “”Maar door de vele hulp vanuit de zorg zie ik verbetering. Ik wil dat ook kunnen geven.” “Datzelfde geldt voor mij”, vulde de volgende studente aan. “Mijn vader kreeg een hartinfarct. Mooi om te zien dat iedereen hun best doet om hen er overheen te helpen. Dat heeft me wel getriggerd om deze opleiding te doen.”

“Voor mij is het het begin van een carrière in de zorg”, zeiden meerdere leerlingen. Zo wil de één straks verder bij de Spoedeisende Hulp, de ander ziet dit als de start naar een HBO vervolgopleiding. Een derde ziet haar toekomst in de kraamzorg. Allemaal zijn ze over het volgende eens. “Het is mooi om mensen die zorg nodig hebben te kunnen geruststellen. Hen hulp te kunnen bieden als ze het zelf niet meer kunnen.”

 

Interessante opleiding
Onderweg jaagde een leerkracht haar groepje op. “Hup hup, door naar de volgende.” Wie hier fanatieker was, was duidelijk. “Ja, ikke”, reageerde de lerares. “Maar het werkt wel!” Uit het groepje turquoise shirts van de opleiding Economie en Ondernemen hebben een aantal leerlingen ook een eigen reden om aan het Ter AA te beginnen. Bijvoorbeeld omdat de ouders een eigen zaak hebben. “Ik was op de middelbare goed in economie. Het Ter AA vind ik een prettige school, de opleiding ziet er goed uit. Belangrijk, want ik wil hierna naar het HBO.” Ook ICT leerlingen zijn enthousiast. “Ze hebben een interessante opleiding. Ik vind het spannend om meer te leren over programmering, apps en gamesoftware.”

 

Design in de breedste zin
Voor de opleiding Design hebben zich dit jaar 49 leerlingen aangemeld. Ongeveer een kwart hiervan zijn jongens. “Ik teken en ontwerp graag. Voor mij logisch om deze opleiding te kiezen.” Een andere student heeft zijn toekomstplannen al klaar: “Eigenlijk ben ik helemaal into muziek. Mijn leven bestaat uit muziek, muziek schrijven, muziek maken, heb ook mijn eigen orkest. Dit is mijn plan B. Het is best moeilijk om het te maken in de muziek. En ik heb een heleboel artistieke interesses. Die kan ik bij Design vormgeven.” De volgende heeft op de middelbare school stage gelopen bij een bedrijf: “Daar deden ze heel veel met design en kreeg ik daardoor interesse in het vak. Ik wil zelf ook creëren.”

Een docent vult aan. “Je ziet veel meiden die al jong interesse hebben in vormgeven. Onze opleiding leidt op voor design in de breedste zin van het woord. Je legt een basis door te leren over conceptontwikkeling, materialen, styling, visuele presentatie, marketing en communicatie. Je krijgt de kans om te experimenteren met decoratietechnieken en driedimensionale vormgeving. Maar ook met softwareprogramma’s waarmee je ontwerpen maakt en deze omzet in tastbare producten.”

Saamhorigheid
Een eerstejaars heeft in deze week al vriendschap gesloten met een tweedejaarsstudent. “Ja, we hebben elkaar voor het eerst deze week gesproken, maar het klikte meteen”, beaamde de tweedejaarsstudent. “Dat is precies waarvoor deze introductieweek dient”, gaf Ingeborg Janssen Reinen, voorzitter College van Bestuur aan. “De vriendengroep van de middelbare school gaat uit elkaar. Met de introductieweek maak je op een andere manier kennis met je nieuwe studiegenoten. Je creëert saamhorigheid. Een sterk punt van het Ter AA is dat we een kleinschalige school zijn, je komt elkaar snel tegen. Ook voor onze docenten is het belangrijk de leerlingen te leren kennen. In de komende jaren werken studenten in diverse vormen met elkaar samen en dan is het prettig om te starten met dezelfde ervaringen.”

Foto’s: Hans Choufoer. Méér foto’s vind je op de Facebookpagina van Dit is Helmond.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Hélène Ermens

Hélène Ermens - Redacteur en verslaggever Dit is Helmond