De toekomst van het busvervoer: Fabulos

De toekomst van de Last Mile in Helmond ligt bij de zelfrijdende bussen. In Brandevoort wordt de komende weken getest met de zelfrijdende bus Fabulos. In de toekomst moet deze bus ook geïntegreerd gaan worden in de reguliere busdienst.

Volgens Ahmed Hashish van Future Mobility Network zitten er nog wel een paar haken en ogen aan. “Elk traject is uniek en moet dus uitbundig getest worden. Er moet ook een examen afgelegd worden voordat de bus goedgekeurd is om de weg op te gaan. Voor het traject tussen Brandevoort en Automotive Campus zijn we nu druk bezig in de fase op weg naar dat examen.”

Het project is al in verschillende Europese landen actief. De bus is al getest in de Scandinavische winters en de Griekse zomers. “De bus kan dus temperaturen aan tussen de -10 graden Celsius tot 40 graden Celsius,” vertelt Hashish. Het gehele project, de voorbereiding, testen, pilots en alles wat erbij komt kijken, kost 7,5 miljoen euro. Daar zitten ook de proeven in Finland, Griekenland, Noorwegen en Portugal in.

Last Mile

Er is veel te doen in Helmond omtrent de Bravoflex pilot die eind december stopt. “In de toekomst zou de zelfrijdende shuttlebus een ideale vervanger zijn”, legt wethouder Antoinette Maas uit. “Het is een duurzaam alternatief binnen Helmond en de Brainport regio.”

NAVYA bus

De bus (NAVYA genaamd) die nu getest wordt in Brandevoort is 100 procent elektrisch. Daarnaast zit de bus vol met sensoren met camera’s om veilig door het verkeer te bewegen. “Het traject tussen de Automotive Campus en Brandevoort station is ideaal om te testen vanwege de moeilijkheden die er onderweg zijn,” legt Ahmed Hashish uit. “Zo moet er onderweg rekening gehouden worden met fietsende scholieren bij het Carolus Borromeus en de fietsbrug langs het spoor.” Daar is Nederland en dus ook Helmond uniek in, vergeleken met de rest van de Europese projecten.

Nog geen passagiers in januari

In januari kunnen er nog geen passagiers mee met de bus. “We zullen in het begin eerst gaan testen met een selecte groep medewerkers/leerlingen van de Automotive Campus die zich in kunnen schrijven op een plek in de bus,” vertelt Marcel Unterberg, projectleider vanuit gemeente Helmond. “Uiteindelijk moeten inwoners gewoon bij de halte kunnen gaan staan, in de bus stappen en op hun eindbestemming aankomen.”

 

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Liam Toll - Redactie

Liam Toll volgt namens DitisHelmond de Helmondse politiek, schrijft verhalen en houdt interviews voor de nieuwsuitzendingen.

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. H. Geurts Reply

    Waarom die tunnelvisie op zelfrijdende, ‘auto motive’? Een doel op zichzelf dat gigantische investeringen vraagt. Er kan toch gewoon een chauffeur zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *