Zo herken je een defecte EGR klep

Een EGR klep is standaard een onderdeel van een moderne dieselmotor. EGR staat hierbij voor Exhaust Gas Recirculation. De klep zorgt er dan ook voor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor, dit is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit stofje komt vrij wanneer er een overschot aan zuurstof verbrand wordt in een dieselmotor. Deze uitstoot is dus slecht voor het milieu.

Een EGR klep is dus een belangrijk deel van jouw auto, maar kan helaas natuurlijk kapot gaan. Dan zul je naar besteonderdelen.nl moeten gaan om een nieuw exemplaar aan te schaffen. Het herkennen van een defecte EGR klep is overigens vrij lastig. Het inspecteren kost veel tijd, maar je moet hiervoor eigenlijk ook een professionele uitrusting gebruiken. Daarom kiezen veel mensen ervoor om dit te laten doen door de deskundigen van een garage. Desondanks zou je het zelf kunnen proberen, maar dan moet je dus wel de tools hebben die nodig zijn voor dit klusje.

Om de inspectie uit te kunnen voeren moet de klep verwijderd worden bij oude voertuigen, dit is met name nodig als de auto een uitlaatsysteem heeft dat niet voorzien is van een tegendruk. Het vacuüm van 250 millimeter Hg wordt hierbij geregeld door een in verbinding staande vacuümpomp. Als dit onderdeel naar behoren werkt dan zal de stang teruggetrokken worden. Hierdoor wordt het sluitmechanisme geopend en zal het vacuüm 30 seconden lang het ingestelde niveau behouden. Als dit niet het geval is dan moet de EGR klep vervangen worden.

Deze uitleg van de inspectie bij oude voertuigen gaat niet op voor nieuwe auto’s. Dit komt doordat de katalysator bij moderne voertuigen voorzien is van een tegendruk. Daarom is het aan te raden om bij een moderne auto de richtlijnen van de producent op te volgen. Desondanks zijn er enkele symptomen waardoor het verstandig kan zijn om de EGR klep te controleren. Zo kan de boordcomputer een foutmelding geven, maar een toegenomen brandstofverbruik kan tevens reden zijn voor een inspectie. Een andere reden is een gereduceerd motorvermogen of wanneer de motorwerking niet stabiel is bij lage toerentallen en stationair draaien.

 

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *