Elkerliek: ‘Digitale zorg voor iedereen toegankelijk maken’

Digitale zorg kan veel mogelijkheden bieden. Dat is zorg waar een computer, telefoon of tablet aan te pas komt. Mensen kunnen bijvoorbeeld zelf afspraken inplannen of hun dossier inzien. Digitalisering kan alleen in sommige gevallen en is voor sommige mensen best ingewikkeld. Het Elkerliek Ziekenhuis biedt op verschillende manieren hulp, want digitale zorg hoort volgens het ziekenhuis voor iedereen toegankelijk te zijn. 

“Meer dan 2,6 miljoen Nederlanders hebben niet de basisvaardigheden om met digitale zaken om te gaan. Sommigen hebben zelfs geen emailadres en weten ook niet hoe ze dat moeten aanmaken, werken niet met DigiD en kunnen geen apps downloaden. Deze mensen moeten we helpen. Zeker als het om de gezondheid gaat”, aldus de initiatiefnemer van de Helpdesk Digitale Zorg Merlijne Sonneveld. Deze helpdesk biedt patiënten van het Elkerliek gratis hulp. 

Meteen helpen
Carla van Schijndel is drie dagen per week werkzaam bij het hulploket. “Mensen hebben moeite met het inloggen of met andere zaken in het digitale patiëntenportaal MijnElkerliek. Ze snappen de BeterDichtbij app niet goed of ze hebben andere digitale hulpvragen. Het is fijn om ze meteen te kunnen helpen en ze te laten zien wat ze er allemaal mee kunnen doen.”

Ze vervolgt: “In het digitale portaal MijnElkerliek kun je bijvoorbeeld al je medische gegevens inzien, vragenlijsten invullen en zelf afspraken inplannen. En met de app BeterDichtbij kun je online vragen stellen aan je zorgverlener. Mensen zijn heel opgelucht als alles geregeld is en dat ze het daarna zelf kunnen. En als ze nog een keer terug willen komen bij mij? Geen probleem. Ze zijn van harte welkom.” 

Eigen regie
Die zelfstandigheid, de eigen regie van de patiënt, is ook volgens Sonneveld belangrijk. “Digitale zorg neemt alleen maar toe”, zegt ze. “Juist daarom is het belangrijk dat je patiënten goed meeneemt en ondersteunt.”

Hoe doet de Helpdesk Digitale zorg dat? Sonneveld: “Heel kortgezegd helpen wij mensen. We roepen mensen dan ook op om in een vroeg stadium contact met ons op te nemen. Bel of mail ons gewoon. Als je iets niet kunt of zelfs als je dénkt dat je het niet kunt. Onze medewerkers aan de telefoon luisteren geduldig en helpen je écht verder. Wij snappen dat zaken soms lastig zijn. Zeker als je extra stress ervaart omdat het om je gezondheid gaat. En bel ons gerust nog een keer en nog een keer. Wij zijn er voor je en helpen je op weg, iedere keer weer.” 

Bibliotheek
Naast de hulp in de hal van het ziekenhuis en de telefonische en digitale hulp van de Helpdesk Digitale Zorg, biedt ook de Bibliotheek Helmond-Peel verschillende gratis mogelijkheden om je digitale vaardigheden te verbeteren. De bibliotheek werkt samen met het Elkerliek, dus ook de digitale zorg van het ziekenhuis komt daarin aan bod. “Klopt”, zegt Ank Mooren van de bibliotheek.

Het hulploket ‘Uw zorg digitaal’ is in de hal van het Elkerliek ziekenhuis. Op maandag, dinsdag en donderdag is van 08.30 uur tot 17.00 uur een medewerker aanwezig. Bellen met 0492-595697 of mailen naar hulploket@elkerliek.nl kan ook.

De Helpdesk Digitale Zorg is op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 085 – 1304 575. Alle informatie over deze helpdesk vindt u op www.helpdeskdigitalezorg.nl

Bibliotheek Helmond-Peel biedt verschillende cursussen om digitaal vaardiger te worden. Bel met 0492 – 522 220 of loop binnen bij een van de locaties.

[Foto’s: Elkerliek ziekenhuis Helmond]

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in jouw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Hans Choufoer - Redactie

Hans Choufoer - Wijkreporter bij DitisHelmond. Geboren in Leiden. Mijn camera en ik zijn onafscheidelijk en zijn elke dag op pad in de wijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *