
FvD Helmond: ‘Niet alle ondernemers waarderen actie centrummanagement’
Veel ondernemers in het centrum van Helmond maken zich zorgen over het centrumbeleid van de gemeente. Dat is de conclusie die de lokale FvD-fractie trekt na een ‘rondje langs de ondernemers’. Parkeerproblemen, de ongelijke behandeling van ondernemers en de leegstand in het centrum zijn enkele zaken die de Helmondse ondernemer zorgen baart. Maar tegelijk blijkt er ook kritiek te zijn op het centrummanagement. En dan met name op een specifieke actie die het centrummanagement onlangs op heeft gezet.
“Die rondgang door het centrum hebben we mede gemaakt om informatie op te halen bij onze lokale ondernemers rondom de leegstand van diverse bedrijfspanden”, zegt fractieleider Theo Heller. “Tijdens die gesprekken bleek dat veel ondernemers zich zorgen maken om het centrumbeleid van de gemeente. Maar tegelijk plaatsen ze vraagtekens bij de rol van het centrummanagement en specifiek bij een actie die deze onlangs heeft opgezet.
Reclamebelasting
Er spelen meerdere zaken waarover de ondernemers in Helmond zich zorgen maken, zo blijkt uit hun terugkoppeling richting de FvD-fractie. Denk daarbij aan issues als verwachte parkeerproblemen in de toekomst, het autoluw maken van de Kanaaldijk Noordwest, de leegstand in het centrum en een vermeende ongelijke behandeling van centrumondernemers. Wat dat laatste betreft zegt Theo Heller: “Ondernemers in het centrum betalen bijvoorbeeld jaarlijks een bedrag van 580 euro aan reclamebelasting. Maar ondernemers in de Elzaspassage betalen helemaal niks. Hoe kan dat?”
Volgens centrummanager Linda Haverkamp is dat heel simpel te verklaren. “Het centrum is openbare ruimte, dus de ondernemers betalen voor het maken van reclame die zichtbaar is op de openbare weg. De Elzaspassage is een besloten stichting en geen openbare weg, dat is eigen terrein. Daar geldt die belasting dan ook niet. Ondernemers in de Elzaspassage betalen alleen voor de Elzasreclame boven de ingang. Dit is allemaal netjes terug te vinden in de reclameverordening. Trouwens, die 580 euro is geen standaardbedrag, het gaat om staffelprijzen. Ondernemers betalen dus naargelang de hoeveelheid en het aantal vierkante meters reclame-uitingen aan hun voorgevel.”
Plattegrond
Verder zet een actie van het centrummanagement en wijkmanagement toch wel wat kwaad bloed bij de lokale ondernemer, zo laat Heller weten. Hierbij gaat het om een vermelding van bedrijfsgegevens met foto op een plattegrond met ‘de meest bijzondere en duurzame ondernemers in Helmond’. Op die plattegrond is plek voor 44 lokale ondernemers. “Maar wie bepaalt wat de beste en meest duurzame ondernemers zijn? Wat zijn de selectiecriteria?”, vraagt Heller zich af. En ook: “Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen ondernemers? Voor ons is immers élke lokale ondernemer op zijn of haar wijze waardevol voor Helmond. En waarom moet überhaupt betaald worden voor vermelding op de plattegrond, terwijl de ondernemer al reclamebelasting betaalt? Dit riekt een beetje naar een businessmodel.”
Lokale helden
Linda Haverkamp legt uit dat het hier een actie van het landelijke platform Local Birds betreft, waarbij het centrummanagement aansluiting heeft gezocht. “Bij Local Birds kun je ervoor kiezen om je bedrijfsgegevens op haar website te plaatsen. Het overgrote deel van onze lokale ondernemers is daar dan ook terug te vinden. Tegelijk is er een plattegrond waarop plek is voor ondernemers die een hart voor duurzaamheid hebben. Maar die duurzaamheid is nogal breed in te vullen. Ook een Zeeman is duurzaam omdat het enkele duurzame merken in haar assortiment voert, net als een H&M. Of een juwelier Stockx, die reparaties verricht. Ook dat is als duurzaam uit te leggen. Het gaat met name om echte lokale ondernemers en makers, kleine lokale helden in het centrum én de wijken van de stad.”
Maar is het label ‘hart voor duurzaamheid’ dan niet wat vaag? Linda Haverkamp vindt van niet. “Met de plattegrond willen we juist een onderscheid maken in het winkelaanbod dat een stad als Helmond kent. Daarbij willen we de diversiteit in het aanbod laten zien, met bedrijven waar mensen écht op af komen. Maar in principe hebben we álle ondernemers in Helmond opgeroepen om zich aan te melden. Uiteindelijk kijken we in goed overleg met Local Birds of de betreffende ondernemers voldoen aan enkele waarden die het platform hanteert. Hieruit moet in ieder geval blijken dat ze een hart voor duurzaamheid hebben. Een kledingzaak die een duurzaam merk voert komt dus óók in aanmerking. Het hoeft echt geen volledig circulaire onderneming te zijn of zo. Nogmaals, van deze actie kunnen uiteindelijk álle ondernemers in Helmond profiteren, want het zet de stad sowieso op de kaart, ook landelijk.”
Haverkamp nuanceert ook de kosten die zijn verbonden aan vermelding op de plattegrond. “Je betaalt 450 euro voor een kleine ‘tegel’ op de plattegrond. Een grote kost 650 euro. Ondernemers mogen zelf hun keuze bepalen. Bovendien krijgen ze – mits ze onder het wijkmanagement en/of het centrummanagement vallen – als deelnemer tweehonderd euro korting van het Ondernemersfonds Helmond. Ook krijgen deelnemers 250 plattegronden, die ze zelf voor een euro per stuk kunnen verkopen. Uiteindelijk zou deelname aan de actie dus zelfs helemaal níets hoeven te kosten.”
Aannames
Linda Haverkamp vindt het spijtig dat er op voorhand al aannames worden gedaan. “Ik weet dat Forum vragen heeft over deze actie. Maar ik denk dat de partij zich niet heeft verdiept in de materie. Ook hebben ze niet aan mij gevraagd hoe het nou precies zit met deze actie, dan had ik het wellicht kunnen toelichten. Dat geldt ook voor de regels omtrent reclamebelasting, die informatie is simpel op te zoeken. Jammer dat er dus direct aannames worden gedaan. Want ik ben ervan overtuigd dat we met deze actie echt een mooi evenwichtig beeld van ondernemers kunnen laten zien, compleet met professionele fotografie. Tegelijk liften we mee op het succes van een landelijk platform, dus als Helmond komen we hiermee ook landelijk op de kaart te staan. Ik zie daar wel degelijk de voordelen van.”
‘Onzichtbaar’
Heller geeft ook aan dat diverse ondernemers in hun feedback spreken over een ‘onzichtbaar centrummanagement’. Haverkamp: “In principe ga ik naar elke ondernemer toe. Zeker als het om een nieuwe ondernemer gaat. En natuurlijk mis je wel eens iets in alle drukte, dat is onvermijdelijk. Elke ondernemer die mij appt of belt staat op nummer één. Kan ik op dat moment niet direct reageren, dan laat ik in ieder geval een boodschap achter dat ik ze later benader. Of ik kom persoonlijk langs. Maar ik merk wel dat de mensen die klagen nooit zelf de moeite hebben gedaan om contact met mij te zoeken.”
“Wij doen als centrummanagement ons uiterste best om het centrum zoveel mogelijk positief in het nieuws te brengen”, vervolgt Haverkamp. “Er wordt al genoeg geklaagd, terwijl er ook heel veel goede dingen gebeuren. Denk aan al die mooie evenementen. Daarbij weet ik dat Theo Heller vindt dat ik de Elzaspassage te veel promoot. Nou, ik promoot niet de Elzaspassage an sich. Maar als daar een mooi evenement plaatsvindt, zoals Santa’s Village in de kerstmaand, dan promoot ik dat omdat het extra bezoekers kan trekken naar het centrum. Dat geldt voor veel meer evenementen. Ook de weekmarkt hoort daar trouwens bij, want ook die heeft een enorme toegevoegde waarde voor het centrum en de ondernemers.”
“Uiteindelijk is elke ondernemer belangrijk voor ons centrum en de wijken. Maar als je ziet welke ondernemers lokaal betrokken zijn en bijvoorbeeld ook de lokale evenementen sponsoren – en dat hoeft dan niet alleen in geld te zijn – dan kunnen we in al die gevallen spreken van de échte lokale helden. En die mogen we best wel extra in het zonnetje zetten denk ik.”
Transparant
Hoe zit het verder met de rol van het centrummanagement, vraagt de FvD-fractie zich af naar aanleiding van de ronde langs de ondernemers. Wat gebeurt er met het geld dat naar het centrummanagement gaat. En ligt er hier een financiële verantwoording voor die ondernemers in kunnen zien? “Als centrummanagement willen we transparant zijn, en dat zijn we ook”, aldus Haverkamp. “We zijn een aparte stichting. Daar mogen mensen vragen over hebben, daar mogen ze kritiek op hebben. Maar kom hier dan binnenlopen en praat erover.”
“Het centrummanagement krijgt haar funding van het Ondernemersfonds, en dat is ook goed. Wij moeten elk jaar een jaarplan aanleveren en verantwoorden waar we onze gelden aan gaan besteden. Hiervoor moet een jaarrekening worden opgesteld, die vervolgens ook nog eens extra wordt getoetst op rechtmatige bestedingen door nog eens een accountant. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik dertigduizend euro ga besteden aan feestverlichting, dan wordt getoetst of het geld daar ook daadwerkelijk aan besteed is. Die financiële verantwoording ligt er en is openbaar inzichtelijk. Het gaat hier wel om geld van ondernemers. En daar ga je verantwoord en transparant mee om, zoals het hoort.”
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00
