Helmond Centrum 2030; Zuid-Willemsvaart krijgt 2 nieuwe bruggen

Het centrum van Helmond gaat flink op de schop. Diverse deelplannen staan al geruime tijd in het plan Helmond Centrum 2030. Eén van die deelplannen is de aanleg van twee bruggen over de Zuid-Willemsvaart. Dit is Helmond vat het een en ander voor je samen.

Het centrum moet autoluw worden, zoals aangekondigd in de Mobiliteitsvisie 2040. Bestaande wegen worden daarom aangepast. Ook moeten de fietsers geweerd worden uit het winkel- en horecagedeelte van het centrum. Om zowel auto’s als fietsers weg te leiden van het Havenplein, de Kanaaldijk N.O. en de Kasteellaan komt er een extra brug over de Zuid-Willemsvaart. Voor de fietsers komt er een extra fietsbrug over het kanaal, vlakbij de Kasteel Traverse.

 

 

Verkeerslussen
Doorgaand autoverkeer door het centrum verdwijnt. Er komt een nieuwe structuur van wegen, de zogenoemde ontsluitingslussen. Auto’s moeten zoveel mogelijk parkeren in de parkeergarages. Maaiveld parkeren (parkeren op de straat) wordt zoveel mogelijk beperkt. Om plaats te maken voor groen, voor de voetganger en voor de fietser.

De aanleg van de noordelijke ontsluitingslus is de eerste stap. Onderdeel daarvan is de nieuwe brug over het kanaal. Momenteel kijkt de gemeente ook naar mogelijkheden voor het creëren van eenrichtingsverkeer in de volgende straten; Waardstraat – Torenstraat – Oostende – Kanaaldijk NW.

 

 

‘Waardbrug’
In het verlengde van de Waardstraat (richting Nedschroef) start men in 2025 met de bouw van de extra brug over de Zuid-Willemsvaart. Deze ‘Waardbrug’ wordt zelfs een ophaalbrug. De gemeenteraad wil namelijk dat er nog pleziervaart mogelijk is richting het Burgemeester Geukerspark. De vaste brug bij Suytkade blokkeert de bereikbaarheid van het centrum voor vaartuigen. Een voorwaarde voor die pleziervaart is wel dat Aarle-Rixtel bereid is haar brug open te zetten, ook in spitstijden. De gemeenteraad buigt zich hier nog over.

 

 

Wandelboulevard aan de oostkant van het kanaal
Vanaf de Waardstraat de Kanaaldijk N.O. inrijden kan nog wel, onder andere voor de bereikbaarheid van Keijserinnedael. Maar een eindje verderop loopt de weg dood. Dat is al zo vanaf afgelopen december en dat blijft zo. Het stuk van de Kanaaldijk N.O. dat loopt langs het Burgemeester Geukerspark is al een wandelboulevard. Deze wandelboulevard loopt straks door tot aan de Kasteellaan bij de Kasteel Traverse.

 

 

Fiets- en wandelboulevard aan de westkant van het kanaal
De Kanaaldijk N.W. vanaf Nedschroef tot aan Boscotondo wordt een fiets- en wandelboulevard. Fietsers moeten voortaan oversteken via de nieuwe brug om over de Kanaaldijk N.W. naar het centrum te komen. Zo wordt de veiligheid van de wandelboulevard gewaarborgd. Weliswaar zijn de Kanaaldijk N.O. en Kasteellaan een voetgangerszone waar fietsers ‘te gast’ zijn, maar in de praktijk blijkt dat fietsers het gebied toch als fietspad blijven zien. Wat regelmatig voor ergernissen en (bijna-)ongelukken zorgt.

 

 

Als de Kanaaldijk N.W. gedeeltelijk autoluw wordt, heeft dat ook consequenties voor het doorgaand verkeer van Aarle-Rixtel en Helmond-Noord naar bijvoorbeeld Someren en Nederweert. En vice versa. Echter, het huidige gebruik leidt zowel in Helmond als Laarbeek tot knelpunten in doorstroming en in leefbaarheid, vindt de gemeente. Daarom is zij in overleg met Laarbeek over hoe de doorstroom beter kan, zonder doorgang over de Kanaaldijk N.W.

 

 

Fietsbrug
De Kanaaldijk N.W. aan de andere kant van de Kasteel Traverse (bij Boscotondo) wordt deels óók autoluw om zo het ‘stadsgebied’ uit te breiden. En om de fietsers ook daar weg te leiden van de terrassen aan de Kanaaldijk N.O., Kasteellaan en Havenplein start men in 2025 met de bouw van een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart vlakbij de Kasteel Traverse.

 

 

De ‘bereikbare’ ambities van Helmond
De gemeente wil ten slotte in 2040 duurzaam bereikbaar zijn, leefbaar en verkeersveilig. Er komen extra woningen en arbeidsplaatsen. Dat zorgt vervolgens voor meer mobiliteit. De stad moet daardoor bereikbaar zijn voor iedereen. Dus wordt er ingezet op betaalbare mobiliteit met aandacht voor de fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit.

Mobiliteitstransitie
Eén van de uitgangspunten van de Mobiliteitsvisie 2040 is het gebruik verkleinen van de eigen auto in de stad. De gemeente geeft vervolgens aan dat de fiets een gezond en goedkoop vervoermiddel voor kortere afstanden (tot 7 km) is. Daarbij kom je met de e-bike zelfs tot middellange afstanden (tot 15 km). Om het fietsen aantrekkelijker en gemakkelijker te maken, worden bestaande fietspaden verbeterd, obstakels weggehaald en komen er bovendien nieuwe fietspaden bij. Met als doel een hogere verkeersveiligheid. Ook komen er voldoende en veilige fietsstallingen dichtbij allerlei voorzieningen.

Lees ook: Helmond Centrum 2030; Het 25 Septemberpark

 

[Foto’s: Hélène Ermens]

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in jouw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Helene Ermens - Redactie

Helene Ermens - Redactie DitisHelmond.

Dit artikel heeft 2 reacties

  1. Ine Lebens Reply

    Beste,
    Een mooi overzichteljjk en duidelijk artikel. Ik ben wel bang dat dit artikel toch weer onrust gaat veroorzaken omdat behoudens de Waardbrug, alle onderdelen uit de Centrum- en Mobiliteitsvisie nog maar aan het begin staan van eventuele uitvoering. Vele partijen en bewoners keren zich tegen de plannen en er dient nog een heel participatietraject opgestart te worden. Het artikel geeft de indruk dat alles al vaststaat en er ook gewoon komt. Dat is per definitie niet zo.

    • DitisHelmond Helene Ermens - Redactie Reply

      Dit is Helmond verwoordt de definitieve vaststelling van plannen die gemeente Helmond zelf op internet zet. Wanneer nieuwe informatie en besluitvorming beschikbaar is, zullen we onze lezers op de hoogte te brengen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *