Helmond wil autoluw, maar niet autostil

Het college van Burgemeester en Wethouders presenteert komende week een plan voor het parkeerbeleid aan de gemeenteraad. De visie is, minder bovengrondse parkeerplekken en Helmond moet een ’10-minuten’ stad worden. Het centrum wordt autoluw, maar auto’s zullen niet verdwijnen.

“We willen zeker geen autootje pesten”, zegt wethouder Antoinette Maas. “Maar we willen er wel voor zorgen dat er minder auto’s in het straatbeeld van het centrum zichtbaar zijn.” In de komende jaren verdwijnen dan ook meerdere bovengrondse parkeerplaatsen. Dat zal niet van de een op de andere dag zijn, maar het gebeurt gefaseerd. De parkeerplaats achter de Hema staat bijvoorbeeld op de lijst om in de toekomst te verdwijnen. “Daarover worden nog wel gesprekken gevoerd met de omliggende ondernemers.”

Schuiven met parkeerplaatsen

Voor de parkeerplaatsen die verdwijnen komen gedeeltelijk andere parkeergelegenheden terug. In het plan van het college wordt onder andere gesproken over een extra verdieping op parkeergarage Doorneind; de parkeergarage onder de Elzaspassage wordt uitgebreid en rondom het station en Suytkade wordt gekeken naar parkeergelegenheden. “We willen het parkeren echt gaan verschuiven naar de randen van het centrum”, vertelt wethouder Erik de Vries. “Daardoor zullen er minder auto’s in het straatbeeld zichtbaar zijn, maar is het centrum ook met de auto nog goed te bereiken.”

Voor het nieuwe beleid werden drie scenario’s opgesteld. Het tweede scenario (Adaptief) krijgt van het college de voorkeur. Met dat scenario wil de gemeente ervoor zorgen dat het aantrekkelijk wordt voor mensen om naar het centrum van Helmond te verhuizen, zonder een eigen auto mee te brengen. “Met dit plan kunnen we ook veel meer inspelen op de actualiteit”, zegt wethouder Erik de Vries. “We willen de visie niet in beton gieten, maar wel een richting aangeven.”

Daarnaast wordt er ook nog gekeken om parkeerplaatsen een dubbele functie te geven. “Bijvoorbeeld bij een bedrijf waar doordeweeks de medewerkers parkeren, maar in het weekend staat zo’n parkeerplaats vaak leeg”, legt wethouder de Vries uit. “Op die parkeerplaatsen zouden dan bijvoorbeeld bezoekers van het centrum kunnen parkeren.” Volgens Huib Raijmakers, beleidsadviseur parkeerbeleid bij de gemeente, ligt vooral op de zaterdagen vaak de piek in het aantal bezoekers. “Daarom zou het handig zijn als we die bedrijfsparkeerplaatsen in kunnen zetten als parkeerplaatsen voor de centrumbezoekers.

10-minuten stad

De gemeente wil toewerken naar een stad waar essentiële behoeftes binnen 10 minuten loop- of fietsafstand liggen. Andere steden in Nederland zijn ook al hard bezig om naar dit concept toe te werken. “Wat daar aan bij kan dragen zijn zogenoemde Transit-hubs”, vertelt wethouder Maas. “Dat zijn locaties in de stad waar bijvoorbeeld elektrische deelauto’s, scooters of fietsen te vinden zijn. Daarmee wordt het voor iedereen makkelijk om naar bepaalde punten te komen.” Naar de parkeergarages die overblijven, moeten lussen komen om die te bereiken. Voor de rest komen er volgens het plan ook steeds meer fietspaden zodat mensen wellicht eerder de fiets pakken dan de auto.

Voorlopige planning

Het duurt nog een aantal jaren voordat het plan echt helemaal rond is. Dat is namelijk pas rond 2040. Het parkeerbeleid maakt onderdeel uit van de Verstedelijking en Mobiliteit van Helmond 2040. “Volgende week (10 juni) wordt dit plan in de opiniecommissie behandeld”, zegt wethouder de Vries. “In september gaat het dan naar een adviescommissie en 2 weken later beslist de gemeenteraad.”

 

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Liam Toll - Redactie

Liam Toll volgt namens DitisHelmond de Helmondse politiek, schrijft verhalen en houdt interviews voor de nieuwsuitzendingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *