‘Het nieuwe ouder worden’: nieuwe campagne van Zo Helmond

Taboes rondom ouder worden doorbreken en aanmoedigen van open gesprekken binnen families en de gemeenschap. Dat is het doel van de nieuwe campagne van Zo Helmond die gemeente Helmond is gestart op 20 september.

Praten over de toekomst, ouder worden, en de verwachtingen en behoeften die hierbij komen kijken. Het is noodzakelijk om je bewust te worden dat je ouder wordt. En waar je ondersteuning krijgt bij allerlei zaken die daarbij komen kijken. De campagne wil de zelfredzaamheid onder ouderen verhogen. Én de saamhorigheid binnen de gemeenschap versterken. Daarvoor is de nieuwe communicatiecampagne van Zo Helmond; ‘Het nieuwe ouder worden’ opgezet. De letters ‘Zo’ staan voor zorg en ondersteuning.

Hulp nodig? Durf te vragen!
“Er is zoveel moois, er is zovéél, maar maak het bespreekbaar. Praat vooral vandáág over morgen, zoals in de landelijke campagne staat”, is één van de boodschappen die wethouder Marita van Lierop meegeeft. Bij de lancering van de campagne bedankt ze dan ook de ambassadeurs. “Het is duidelijk dat er in Helmond veel is op het gebied van hulp voor ouderen. Jullie verhalen leveren een grote bijdrage aan deze campagne. Dankzij jullie openheid wordt de campagne meer duidelijk. Hulp nodig? Durf te vragen.”

Taboe
“Er zijn nog zoveel taboes rondom ouder worden”, vertellen de ambassadeurs “Mensen schamen zich vaak om hulp te vragen. Vooral de mensen die veel thuis zitten en weinig contacten hebben. Ook heeft men vroeger niet geleerd om iets te vragen. Dus mensen komen niet vanzelf naar je toe. Je moet ze zien te bereiken. Dat is echter de grootste uitdaging. Daarom is de campagne niet alleen voor de ouderen, maar juist ook voor het netwerk om de ouderen. Zodat bij hen de bewustwording ontstaat om voor de ander stappen te zetten of hulp te zoeken.

Positieve insteek
De campagne Het nieuwe ouder worden focust op de kracht van de ouderen. Wat je als oudere wél nog allemaal kunt en doet. De groep 65+ is heel groot en van belang voor de gemeenschap. De mensen die hun verhaal vertellen op de website zijn de ambassadeurs die vele andere Helmonders kunnen inspireren. Naast de website verschijnen de onderstaande posters langs de weg, op plekken waar veel mensen komen, op sociale media. Eind van het jaar volgt een huis-aan-huis folder. Zodat zoveel mogelijk ouderen worden bereikt om de website te bezoeken. Want daar vinden ouderen én hun verzorgers op één site alle ondersteunende instanties.

Zo vertellen vader Wim en zijn dochter over de fijne zorg die zij ervaren bij logeerhuis Plezant in Lieshout. Dit kleinschalige logeerhuis is er voor inwoners uit diverse Peelgemeenten, daar hoort ook Helmond bij. De medewerkers en vrijwilligers nemen tijdelijk de mantelzorg over wanneer de verzorger bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Het programma AutoMaatje is een vervoersservice door vrijwilligers en bedoeld voor mensen die minder mobiel zijn. Kansrijk Helmond, als eerste gestart in Mierlo-Hout, zet zich in voor hulp bij wat voor probleem dan ook voor iedereen van 0 tot 110. Kansrijk heeft inloopmogelijkheden in de wijken Mierlo-Hout, Helmond-West en Brandevoort. Sinds kort is men ook gestart met huis-aan-huis-bezoeken. De vrijwilligers kiezen een willekeurige straat uit en bellen bij elke deur aan om te vragen of iemand hulp nodig heeft.

Actief kiezen
Het ‘nieuwe ouder worden’ betekent actief kiezen hoe jij later wil leven. De instellingen die op de website worden genoemd helpen daarbij. Bij slim wonen, mantelzorg en allerlei zaken waarmee je zo lang mogelijk zelfstandig blijft. Daarbij wordt ook gedacht aan het bijeenbrengen van ouderen. Zoals bij Rock ‘n Rollators. Oud-muzikanten die graag muziek willen (blijven) maken, kunnen daar terecht. Door dit muzikaal initiatief van CultuurContact ontstaat meer verbinding tussen culturele instellingen en ouderen en wordt de eenzaamheid kleiner.

Start 20 september
Net als bij de vorige campagne van Zo Helmond ligt de focus op échte verhalen uit Helmond van échte mensen. Via deze verhalen, posters en sociale media richten de initiatiefnemers de aandacht op de website van Zo Helmond. Daar vind je alle instanties  voor de ouderen op het gebied van wonen, valpreventie, actief ouder worden, eenzaamheid, digitale vaardigheden en dementie.

Zo Helmond campagne 2023 over geldzorgen
Vorig jaar voerde de gemeente met Zo Helmond de campagne om geldzorgen bespreekbaar te maken. Helmonders die hiermee te maken hadden, deelden hun verhaal. Vooral om anderen te inspireren en ook om hulp te durven vragen. Vanuit de doelstelling dat iedereen in Helmond kan rondkomen, meedoen en vooruitkomen. Alle informatie hierover vind je terug op deze website van de gemeente Helmond: Zorg en ondersteuning/Financiële hulp

Foto’s: Hélène Ermens / Posters: Zo Helmond

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door DitisHelmond Helene Ermens - Redactie

Hélène Ermens - Redactie Dit is Helmond.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *