“Het stresslevel is vaak erg hoog als mensen de spreekkamer binnenlopen”

Het Digiwijzer spreekuur in bibliotheek Helmond-Peel helpt ouderen die met computervragen worstelen. De kwesties waar medewerkster Fatima Zahra Cheddakh te maken krijgt, lopen flink uiteen. Geen vraag is te gek, dus wat je computerprobleem ook is: je bent van harte welkom op het gratis spreekuur. Als je iemand kunt helpen, zie je de spanning wegebben. Dat is zo mooi.”

Veel vragen gaan over aanvragen bij het RDW of hoe je aan een Gezondheidsverklaring bij het CBR komt. “Ook komen er vragen over e-books bij ons binnen. Mensen willen weten hoe ze een digitaal boek van hun tablet naar een e-reader moeten overzetten”, legt Cheddakh uit.

Ook vragen over energierekeningen passeren de revue tijdens het spreekuur en datzelfde geldt voor vragen over de Belastingdienst. “Het gebruik van je DigiD is ook een populair onderwerp. Mensen zijn hun wachtwoord of gebruikersnaam vergeten en weten niet wat ze nu moeten doen.”

Uitdagend
Alle vragen worden samen met de medewerkster van de bibliotheek opgelost. “Zoals je hoort, zijn de vragen die we krijgen erg breed”, verduidelijkt Cheddakh. “Mensen worstelen met uiteenlopende zaken waarbij ze onze hulp nodig hebben. Dat maakt het Digiwijzer spreekuur altijd erg uitdagend en afwisselend.”

Wat haar werk zo dankbaar maakt, is de zichtbare opluchting die ze ziet wanneer ze iemand heeft geholpen: “Het stresslevel is vaak erg hoog als mensen de spreekkamer binnenlopen. Gespannen – en soms zelfs angstig – worden vragen gesteld. Als je iemand kunt helpen, zie je de spanning wegebben. Dat is mooi om te zien.”

Cursussen
Me medewerkster merkt dat mensen zich naast geholpen ook gehoord voelen: “Het komt regelmatig voor dat mensen weer terugkomen met een nieuwe vraag. Ze weten ons te vinden en soms vragen mensen bij de balie naar een specifieke medewerker die hen eerder zo goed hielp.”

De bibliotheek is duidelijk meer dan een plek waar je boeken leent. Het is een ontmoetingsplek. “Regelmatig komen ouderen die door ons geholpen zijn terug om een praatje te maken. Soms met een nieuwe vraag. Als mensen vaker komen, kunnen we hen helpen door hen op onze cursussen te wijzen. ‘Klik & Tik’ is een cursus waarin oudere mensen leren met internet om te gaan.”

Eenzaamheid
De bezoekers van het spreekuur zijn net zo divers als de vragen: “Sommige ouderen willen hun kinderen ‘niet lastig vallen’ met vragen over de computer. Ze vinden dat ze te vaak dezelfde vragen hebben gesteld en durven niet nog een keer om advies te vragen. Het komt ook voor dat kinderen ver weg wonen en hulp niet in de buurt is.”

Sommige bezoekers komen langs om hun verhaal te doen. “Eenzaamheid is iets wat we regelmatig tegenkomen. Af en toe hoor je een heel levensverhaal gevolgd door een kleine computervraag. We bieden naast praktische hulp ook een luisterend oor”, legt Cheddakh uit.

Iedereen is welkom
Veel mensen die het spreekuur bezoeken, vinden dat ze snel ‘een last’ zijn als ze computervragen stellen. Onzin, zegt de medewerkster: “Alle vragen mogen gesteld worden. Dat vinden bezoekers fijn om te horen. Het is belangrijk dat mensen zich gehoord voelen. De bibliotheek is een plek voor iedereen en waar elke bezoeker welkom is. Dat is een ontzettend mooie boodschap.”

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Frank van de Ven

Redacteur en verslaggever van Dit Is Helmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *