Hulp patiënt onmisbaar bij corona-proof Elkerliek ziekenhuis

Voordat patiënten een bezoek brengen aan het Elkerliek ziekenhuis, worden maatregelen waar zij zich aan moeten houden, toegestuurd. Medewerking van patiënten is onmisbaar om het ziekenhuis corona-proof te maken.

De maatschappelijke verandering als gevolg van de corona-pandemie heeft grote gevolgen voor het Elkerliek ziekenhuis. Daarom zijn er maatregelen genomen. Een voorbeeld is dat de wachtruimtes en spreekkamers zijn aangepast om voldoende afstand te kunnen houden.

Onnodige drukte voorkomen

Patiënten worden opgeroepen om, indien mogelijk, alleen te komen. Een begeleider mag wel mee naar de ingang van het ziekenhuis. Tijdens de afspraak moet de begeleider bij voorkeur in de auto of buiten wachten. Dit geldt niet voor kinderen en in uitzonderlijke situaties waarbij een begeleider essentieel is. Verder is het belangrijk dat patiënten niet eerder dan 10 minuten voor hun afspraak naar de ingang komen. Dat voorkomt namelijk onnodige drukte.

Alleen op afspraak

Patiënten kunnen alleen nog op afspraak bloed komen prikken, materiaal (zoals urine) inleveren en een hartfilmpje (ECG) laten maken. Dit voorkomt ook grote drukte en dat is belangrijk om voldoende afstand te kunnen houden. Een afspraak kan online ingepland worden via www.elkerliek.nl/bloedafname. Daar is ook te zien welke bloedafnamelocaties geopend zijn.

Screening op besmetting

Patiënten die op de dag van hun afspraak luchtwegklachten of koorts hebben, moeten telefonisch met het ziekenhuis overleggen of hun afspraak door kan gaan. Dit geldt ook als, binnen 14 dagen voor hun afspraak, een huisgenoot besmet is geweest met het coronavirus. Voor het binnengaan van het ziekenhuis wordt ook op klachten en mogelijk besmetting gescreend. Patiënten die hoesten of niezen krijgen uit voorzorg een mondkapje ter bescherming van medewerkers en ander patiënten. Om te zorgen dat de doorstroming tijdens het screeningsproces soepel verloopt, werkt het ziekenhuis met kleurenkaartjes bij de slagbomen. Het Elkerliek streeft ernaar om binnenkort patiënten al voor hun vertrek naar het ziekenhuis te kunnen screenen, waardoor de doorstroming nog beter wordt.

Niet zelf bellen

Artsen maken op basis van medische noodzaak een afweging met welke patiënten op korte termijn een afspraak nodig is. Een medewerker van het ziekenhuis belt dan om een afspraak te maken óf om te bevestigen dat een afspraak doorgaat. Ook belt het ziekenhuis als afspraken worden uitgesteld of omgezet naar een telefonisch consult. De planning wordt maximaal twee weken vooruit gemaakt. Een patiënt die nog niet is uitgenodigd, moet dus nog minimaal twee weken wachten voordat hij of zij terecht kan.

Bereikbaarheid te vergroten

Iedereen wordt vanzelf gebeld, al kan er wat tijd overheen gaan. Het heeft dus geen zin om hiervoor zelf te bellen naar het ziekenhuis. Zelf bellen zorgt voor onnodig lange wachttijden en het beperkt de bereikbaarheid voor medische vragen.

 

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *