Inzamelingsactie voor bijzondere computer ‘Aesthedes’

Het Helmondse HomeComputerMuseum is een inzamelingsactie gestart op het platform GoFundMe. De opbrengsten zijn straks bedoeld om de bijzondere ‘Aesthedes’-computer naar Helmond te halen. De Aesthedes is een van de eerste CAD-computers ooit gemaakt.

De Aesthedes werd in 1984 op de markt geïntroduceerd door D.P.G. Claessens (1922-2019). Claessens wilde destijds een computer maken die gebruikt kon worden door ontwerpers zonder kennis van computers. Hij ontwierp uiteindelijk de Aesthedes, een van de eerste CAD-computers ooit gemaakt. Het HomeComputerMuseum in Helmond is via het GoFundMe-platform een inzamelingsactie gestart om deze bijzondere computer naar het museum te kunnen transporteren.

Aesthedes

De Aesthedes is gebruikt om onder andere de logo’s van Heineken, Amstel, Remia en Marlboro te maken. Verder werd de computer gebruikt in de auto-industrie en schijnt hij gebruikt te zijn bij Ford UK, Mercedes, Volvo en Volkswagen. Ook het 25 gulden biljet en alle Nederlandse verkeersborden werden met deze computer ontworpen. De Universiteit van Amsterdam heeft een originele Aesthedes, maar kan deze niet bewaren. “De Aesthedes was van invloed op hoe Photoshop, Illustrator en zelfs Autocad vandaag de dag zijn”, aldus de campagnetekst. “Het enorme toetsenbord dat de Aesthedes gebruikt, is direct overgenomen in CAD-software. Ook de manier waarop het systeem werd gebruikt werd de standaard. Dingen zoals watermerken zijn in essentie gemaakt dankzij Aesthedes.”

Claessens Product Consultants

De Aesthedes is in 1984 geïntroduceerd op de markt door Claessens, die zich na zijn studie monumentale kunst aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam verdiepte in Industrial Design. Hij begon een bedrijf voor Product Ontwikkeling in 1960, Claessens Product Consultants (nu Cartils) in Hilversum. Met klanten als Heineken, Amstel, Bijenkorf, Philips, Douwe Egberts, Friese Vlag en Bols. Midden jaren ’60 begon hij te experimenteren met elektronische apparatuur ter ondersteuning van zijn ontwerpwerk (bron: Wikipedia).

De campagne

Het streefbedrag van de campagne is € 3.000. Wil je doneren aan de campagne, dat kan via deze link. Er ontbreken momenteel nog maar enkele honderden euro’s van het streefbedrag.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Dit is Helmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *