Leerlingen Jan van Brabant maken bij toeval poplied: ‘Impulsief idee’

De meeste leerlingen die hun diploma halen, sluiten deze periode in hun leven af met een papiertje. Bij het Jan van Brabant College in Helmond gaat het er net even anders aan toe. Naast hun felbegeerde diploma krijgen ze een heuse pophit in handen. Docent Pim Kersten verwerkte gedichten van leerlingen van vt6A tot een popnummer: ‘Today’s Poem’. “Ik was oprecht verrast door de openheid en echtheid in de teksten.”

Het nummer ‘Today’s Poem’ is opgebouwd uit gedichten die de Jan van Brabant leerlingen van vt6A schreven. Het viel de docent op hoe serieus zijn klas deze opdracht nam: “Iedereen was druk bezig met deze taak en ging er ook snel mee aan de slag”, laat de docent desgevraagd weten aan Omroep Dit is Helmond.Mijn doel was niet alleen dat ze hun gevoelens in woorden zouden uitdrukken, maar ook dat ze emoties zouden delen met hun klasgenoten. Niet per se op een zwaarmoedige manier, maar juist om meer begrip en verbinding in de klas te creëren.”

Terwijl de leerlingen druk bezig waren, liep de docent een rondje door de klas. Hij werd enthousiast: “Tijdens de opdracht flapte ik eruit dat als iedereen met aandacht schrijft, ik er misschien coupletten en een refrein van kan maken’ Op dat moment realiseerde ik me dat ik zojuist een verrassing voor het examenjaar had bedacht. Deze samenwerking tussen mentor en leerlingen vormde de basis voor een popsong.”

Impuls
Kerstens’ leerlingen weten dat hij in zijn vrije tijd met muziek bezig is. Het idee om een liedje op te nemen, ontstond volgens de docent vanuit een impuls. ‘Today’s Poem’ is volledig opgebouwd uit de gedichten van alle leerlingen. “Het bijzondere is dat ik echt alle gedichten in hun geheel heb kunnen gebruiken”, verduidelijkt Kersten. “Ik hoefde er geen letter uit te halen. Het was wel een heel gepuzzel om het nummer te maken. Ik begon met het zoeken naar potentiële ‘hooks’ – korte zinnen of motieven die blijven hangen. Dat is gelukt.”

Toen de docent zijn pophit aan het smeden was, was hij onder de indruk van de teksten van zijn klas. “Ik was oprecht verrast door de openheid en echtheid in de teksten. Toen ik deze klas een jaar eerder als mentor kreeg, vond ik de groepsdynamiek nogal ingetogen. Het voelde alsof er nog ruimte was voor mijn leerlingen om zich vrijer te kunnen uitspreken. Als je dan een jaar later zulke persoonlijke en eerlijke gedichten leest, is dat zeer indrukwekkend. Ik vind het mooi om te zien dat ze hun stem hebben gevonden.”

Artificial Intelligence
De hitfactor van ‘Today’s Poem’ is groot, omdat het liedje in het Engels is. “Mijn leerlingen zitten in een tweetalige klas, waarin zowel de lesstof als de gesprekken grotendeels in het Engels verlopen. Ze behalen via onze school hun Cambridge-certificaat, en hun beheersing van het Engels is dan ook uitstekend”, verduidelijkt Kersten.

Toen het nummer af was, kwam de volgende stap: het inzingen ervan. Kersten besloot om niet zelf op de voorgrond te treden en Artificial Intelligence (AI) in te zetten: “Ik wilde niet dat mijn eigen stem te veel op de voorgrond zou staan in het eindresultaat. In eerste instantie heb ik het lied grotendeels zelf ingezongen, maar daarna heb ik de lead vervangen door een vrouwelijke AI-stem.”

Leerzaam en leuk
Het liedje is een mooi aandenken voor alle leerlingen van vt6A én voor Kersten: “Voor mij was dit hele project technisch én muzikaal enorm leerzaam. Het was vooral erg leuk om te doen. Het hoofddoel was om samen met de leerlingen iets te creëren dat betekenisvol is en hen herinnert aan een mooie tijd op de middelbare school.”

Je kunt het liedje ‘Today’s Poem’ hier beluisteren.

Foto: Seej Nguyen/Pexels

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Frank van de Ven

Redacteur en verslaggever van Dit Is Helmond