Mi Hellemonders wil duidelijkheid over Parkeren Plus-app

In een gemeente als Eindhoven is ie inmiddels uitgerold, de Parkeren Plus-app. Deze app is speciaal bedoeld voor mensen met een beperking. Met de app kunnen ze zorgeloos gratis parkeren op plekken in de stad waar betaald parkeren geldt. Maar hoe zit het met de uitrol van de app in de gemeente Helmond? De lokale politieke partij Mi Hellemonders wil graag weten wat de status is en heeft daarom vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De partij benadrukt daarbij het belang van een soepele en inclusieve invoering van de app.

Parkeren heeft de laatste jaren een flinke digitaliseringsslag doorgemaakt. Nederlandse gemeenten – verenigd in de landelijke organisatie SHPV – werken al geruime tijd aan het digitaliseren van het parkeerrecht voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). De Parkeren Plus-app is ontwikkeld, zodat mensen met een beperking zorgeloos gratis kunnen parkeren op plekken waar betaald parkeren geldt. In de regio Eindhoven en enkele andere steden is de app inmiddels al uitgerold. Uiteindelijk hopen de initiatiefnemers dat alle gemeenten zich aan zullen sluiten.

Status Helmond
De lokale partij Mi Hellemonders wil graag weten wat de status is in Helmond en wanneer de gemeente hier de Parkeren Plus-app wil invoeren. Tegelijk wil de partij graag weten hoe de communicatie en informatievoorziening rondom de app verlopen. “Kan de gemeente een tijdlijn of plan publiceren inzake de invoering van de app? Hoe gaat de gemeente bewoners informeren over de overgang van de papieren parkeerkaart naar de digitale app?”, zo schrijft de partij aan het college.

Voorzieningen
Verder vraagt Mi Hellemonders zich af welke stappen de gemeente onderneemt om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking gemakkelijk toegang hebben tot de app. En er gebruik van kunnen maken. “Zijn er trainingssessies of ondersteunende diensten beschikbaar voor mensen met een beperking? Om hen te helpen bij het gebruik van de nieuwe app?”, zo vraagt de partij het college. Ook wil zij graag weten of gebruikers van de app straks de mogelijkheid hebben om feedback te geven en hoe de gemeente daarmee omgaat.

Samenwerking met SHPV
Verder wijst Mi Hellemonders op het belang van de samenwerking met het SHPV. “Welke samenwerking heeft de gemeente met SHPV met betrekking tot de invoering van de app? Zijn er daarbij voorbeelden van best practices of ervaringen uit andere gemeenten die Helmond kan toepassen om de invoering van de app soepel te laten verlopen?”

Digitale handhaving
Volgens het Mobiliteitsplatform zijn er in Nederland momenteel zo’n 250.000 GPK-houders, die zijn vastgelegd in een RDW-register. Steeds meer gemeenten passen een vorm van digitale handhaving toe. “De papieren GPK is hierbij een spelbreker”, zegt Wilco van de Vosse, Project- en Accountmanager bij SHPV. Volgens Van de Vosse zorgt de papieren versie voor veel frustratie, onterechte boetes en illegaal gebruik. Bovendien is deze niet te scannen met scanauto’s, waardoor er meer handhaving op straat nodig is. Dankzij de Parkeren Plus-app kunnen gemeenten GPK’s efficiënter checken en kunnen mensen met een beperking zorgeloos parkeren op straat.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Dit is Helmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *