Hoe een logokleur kiezen

Het logo maakt deel uit van de visuele identiteit. Dankzij het originele ontwerp en de keuze van passende kleuren roept het de gewenste emoties op. Het is belangrijk dat het logo de klant onmiddellijk laat weten wat het bedrijf precies doet.

Logo’s kunnen worden ontwikkeld in een ontwerpstudio of zelfstandig met behulp van speciale generatoren, bijvoorbeeld Turbologo.

Visuele identificatie is het belangrijkste instrument om het imago van een merk, een bedrijf op de markt te creëren. Deze term definieert het geheel van symbolen en gedragingen die in een bedrijf worden gebruikt om een duidelijke en consistente marktidentificatie te verkrijgen en het te onderscheiden van concurrerende merken. Een gecoördineerd visueel systeem is het belangrijkste element van de algemene identificatie.

De belangrijkste doelen van het gebruik van het logo door een bedrijf, merk of organisatie:

– zich onderscheiden van concurrenten, individualiteit tonen;

– een element van het opbouwen van een visuele identiteit;

– het publiek wijzen op de belangrijkste prioriteiten van het bedrijf of het merk.

De belangrijkste taak van het logo is de diensten en producten van deze organisatie te onderscheiden van die van de concurrenten. 

Bij het ontwerpen van een logo kun je naar veel dingen verwijzen, ideeën, de aanpak van het bedrijf van een bepaald onderwerp, de kwaliteit van de diensten, producten, houding tegenover de ontvanger, of de naam zelf. Een logo hoeft niet altijd een directe weergave te zijn van het product of de activiteit van een bedrijf.

Een belangrijk, vaak onbegrijpelijk teken is dat het logo niet altijd en in sommige gevallen zelfs niet direct de activiteiten van de organisatie hoeft aan te geven. Een logo kan alleen een idee symboliseren door zijn vorm of de stemming die het oproept. Het moet echter altijd, zij het op een minder voor de hand liggende manier, het merkimago, de benadering van de klant of zelfs de kwaliteit van het product symboliseren.

Kleurbetekenissen

Wij nemen informatie over de wereld om ons heen voor 80% visueel waar. Dit is het beste bewijs dat de uitspraak “we kopen met onze ogen” niet verzonnen is. De visuele boodschap gaat door veel verschillende “filters” zoals opvoeding, individuele ervaringen, culturele patronen of persoonlijke voorkeuren. Onze psyche verwerkt ze in een versneld tempo en vat de associatie en informatie samen over hoe we ons tot een bepaalde kleur moeten verhouden.

Bij vakkundig gebruik kan kleur een manipulatie-instrument zijn, ook in de verkoop. Een logo in de juiste tint kan effectiever de aandacht trekken. Kleuren in reclame en verkoop scheppen een klimaat en creëren een gunstige omgeving voor het nemen van een aankoopbeslissing.

Rood als energiekleur is ideaal voor merken in de foodservice-industrie (het wekt bijvoorbeeld de eetlust op bij Coca-Cola verkooppunten) of de auto-industrie (het wordt bijvoorbeeld geassocieerd met het dynamisme van Mitsubishi. Het is bekend dat rode auto’s het snelst zijn).

Groen wordt geassocieerd met vrede, natuur en hoop. Daarom wordt het vaak gekozen door fabrikanten van ecoproducten of milieuorganisaties (bijvoorbeeld Greenpeace).

Blauw – afhankelijk van de specifieke tint – staat voor harmonie, vertrouwen en frisheid. Daarom is het niet verwonderlijk dat blauw te vinden is in de financiële en cosmetische industrie.

Hoe een logokleur kiezen

De kleur van het logo wordt gekozen afhankelijk van de aard van de activiteiten van het bedrijf. Als je meer dan één kleur gaat gebruiken, moet je niet vergeten de kleuren met elkaar in harmonie te brengen. Met behulp van de dienst Turbologo kun je dit gemakkelijk en nauwkeurig doen. Het systeem zelf zal een keuze van kleuren aanbieden uit een specifiek kleurenpalet. Zo ben je er zeker van dat de kleuren van jouw logo niet met elkaar in conflict komen.

Conclusie

Bij het ontwerpen van een merk kan het kiezen van de juiste logokleur een doorslaggevende factor zijn. Je kunt grafisch het beste logo ontwikkelen, maar geen rekening houden met de kleur, en dan zal het een groot minpunt zijn. De sleutel tot het succes van het bedrijf wordt grotendeels bepaald door een geïntegreerde aanpak van merkontwikkeling, en het kleurenschema speelt daarbij een cruciale rol.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Toon van de Wijk - Redactie

Toon van de Wijk "de Toon van de Wijk"