Oplossing voor het personeelstekort in de detailhandel

De concurrentie op de retailmarkt is groot. De tekorten van personeel winkel lopen hoog op. En de retailmarkt is niet waar het stopt. Op de gehele arbeidsmarkt is er sprake van concurrentie. Omdat het hele land aan het herstellen is van de pandemie draait de horeca en winkels overuren. Dit heeft ervoor gezorgd dat alle branches tegelijkertijd op zoek zijn naar medewerkers.

Het vinden van de juiste medewerkers wordt dus ook voor retailers van steeds groter belang. Het aanpakken van het personeelstekort vraagt daarom om oplossingen die snel inzetbaar zijn. Wij geven daarom drie mogelijkheden waar je als retailer direct mee aan de slag kunt.

De rol van het management

Tijdens het gehele proces van vacatures plaatsen, personeel aannemen én personeel behouden speelt het managementteam een belangrijke rol. De managers moeten duidelijk voor ogen hebben wat er van belang is voor de werknemers en dat vervolgens zo goed mogelijk aanbieden. Momenteel liggen deze vooral bij jonge generaties andere prioriteiten en krijgen ze door de brede arbeidsmarkt ook de mogelijkheid hogere eisen aan een werkgever te stellen. Werkinhoud en salaris zijn nog altijd van belang, maar daarnaast hunkert iedereen naar uitdagingen, vrijheid en doorgroeimogelijkheden. Met de enorme tekorten in de detailhandel is focussen op de bovenstaande punten heel belangrijk. Dit kunnen ze doen door ontwikkeling en training van medewerkers te stimuleren.

Employer branding

Klanten kunnen in de retail kiezen uit een, zowel online als offline, groot aanbod aan merken. Ze baseren hun keuzes op het gevoel dat ze bij een merk hebben. Personeel kiest een baan in de retail vaak op precies dezelfde wijze, ze willen zich kunnen identificeren met een merk. Omdat alle werkzoekende personen in de retail momenteel een overschot aan keuze in werkgevers heeft, moeten alle retailers deze mensen aantrekken met hun merk. De ‘merkwaarden’ van de retailer kunnen hierin ondersteunen en de positie van de retailer als werkgever op de arbeidsmarkt versterken. De medewerkers zijn dan namelijk trots om voor je te werken.

Waar zoek je je werknemers?

Net als bij branding is tijdens het aantrekken van personeel de lokale differentiatie relevant. Door te focussen op wat een winkel écht nodig heeft, kan je als retailer uit veel meer kandidaat-personeelsleden kiezen. Zo kan er voor de Engelssprekende personeelsleden in Amsterdam ook gezocht worden naar arbeidsmigranten of asielzoekers. Dit is slechts een voorbeeld.

Ben jij werkzaam in de retail en ben je hard op zoek naar personeel? Of wil je jouw bedrijf optimaliseren om zo aantrekkelijk te blijven voor nieuwe werknemers? Volg dan de bovenstaande tips en wellicht trek jij het juiste personeel aan in deze onstuimige tijd op de arbeidsmarkt.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00