
Onderzoek leerlingen: ‘Dierdonkers willen vooral supermarkt’
Hoe staat het met de voorzieningen in de Helmondse wijk Dierdonk? Nou, niet al te best. Dat blijkt ook maar weer eens uit een onderzoek dat twee leerlingen van het Dr. Knippenbergcollege – Lotte Adriaans en Guusje Artz – hebben uitgevoerd onder inwoners van de wijk. Wat daarbij als een paal boven water staat is dat inwoners een supermarkt willen. En wel zo snel mogelijk.
Leerlingen van ‘De Knip‘ kregen in het kader van de les Aardrijkskunde de opdracht om een tevredenheidsonderzoek uit te voeren in een specifieke wijk. Voor Lotte en Guusje, allebei woonachtig in Dierdonk, was de keuze niet zo moeilijk. “Natuurlijk is het fijn om zo’n onderzoek in je eigen wijk uit te kunnen voeren. Maar vooral ook in de wetenschap dat er nogal wat speelt in onze wijk rondom het uitblijven van een oplossing na het verdwijnen van de Albert Heijn in de wijk. Daar hebben we dus onze focus ook op gelegd.”
Vragenlijst
Aan de hand van hun onderzoeksvraag ( ‘Hoe kan Dierdonk aantrekkelijker worden gemaakt door het verbeteren of toevoegen van voorzieningen?’) zetten Lotte en Guusje een enquête op, die onder meer via de buurtapp werd verspreid met een link naar de vragenlijst.
Er kwam heel wat respons op de oproep van beide leerlingen. Lotte: “We hebben nog niet zozeer gekeken naar de leeftijdsopbouw van de respondenten, dat zou een mooi vervolgonderzoek kunnen zijn. In deze fase hebben we ons vooral gericht op datgene wat de bewoners in het algemeen missen in de wijk.”
Supermarkt
Niettemin zijn de uitslagen glashelder: “Ruim zestig procent van de respondenten geeft een score van twee sterren aan de huidige voorzieningen, op een schaal van vijf sterren. Slechts twee komma twee procent heeft er vijf sterren voor over. Honderd procent van de respondenten mist een supermarkt, iets wat je eigenlijk al deels had kunnen voorspellen. Maar nu is dat nog maar eens extra duidelijk.”
Bovendien opperen respondenten ook dat de wijk best wat extra winkels kan gebruiken. “Dan moet je denken aan een bakker, slager of drogisterij”, zegt Lotte. “Zodat mensen er een groot deel van hun boodschappen kunnen doen. Daarnaast zijn er ook respondenten die een horecagelegenheid zoals een klein café best wel zien zitten. Ook ten behoeve van de sfeer en de ontmoetingsfunctie in de wijk.”
Foto: Dit is Helmond
Lees ook: Helder Helmond: ‘Dat ze alles weten is een leugen’
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

