
Opinie: ‘Groene stadsring of verkeersinfarct? Helmonders blijven verward achter na informatieavond’
Helmond gaat op de schop en het stadscentrum moet verkeersluw en toekomstbestendig worden. Om de inwoners op de hoogte te stellen van alle plannen, werd in de Cacaofabriek een informatiebijeenkomst gehouden. Deze sessie werd drukbezocht en een van de bezoekers was fractievoorzitter Theo Manders van VVD Helmond. Hij had na afloop een “hoop vragen” over de realiseerbaarheid van alle plannen en goot zijn zorgen in een opiniestuk.
Wat door het college werd aangekondigd als een belangrijke stap richting een verkeersluw en toekomstbestendig stadscentrum, mondde uit in een avond vol onduidelijkheid en kritische geluiden. Tijdens een drukbezochte informatiebijeenkomst in de Cacaofabriek bleek dat veel Helmonders zich zorgen maken over de gepresenteerde verkeersplannen, in het bijzonder over de zogeheten ‘groene stadsring’.
Uit de projecties die werden getoond, bleek dat het verkeer in meerdere woonstraten juist fors zal toenemen. De Julianalaan zou volgens de plannen dagelijks ruim 18.000 auto’s te verwerken krijgen, de Oostende 16.100 en de Zuidende 13.000. Ook de Beatrixlaan, het Noordende en de Kromme Steenweg zouden rekenen op meer verkeersdrukte. Bewoners reageerden verbaasd en ontstemd; de beloofde ‘ontlasting’ van het centrum lijkt in de praktijk vooral een verplaatsing van het probleem.
Smiley
Een opvallend moment was de introductie van een ‘smiley’ als visueel signaal van positieve effecten. Dit werd door veel aanwezigen ervaren als simplistisch en misplaatst. Wie met smileys beleid maakt, neemt bewoners niet serieus.
Verschillende varianten passeerden de revue: eenrichtingsverkeer, vrachtverboden en het ‘knippen’ van wegen. Maar in bijna alle gevallen bleef onduidelijk hoe de totale verkeersdruk daadwerkelijk afneemt. Veel maatregelen vragen bovendien nog om nader onderzoek, terwijl bewoners nu al om duidelijkheid vragen.
Ernstige zorgen
Tijdens de bijeenkomst werd zelfs geopperd dat de meest voor de hand liggende optie – het heroverwegen van de hele aanpak – niet serieus op tafel ligt. De suggestie van een aanwezige dat ‘afzien van de plannen’ wellicht het beste zou zijn, werd door de wethouder niet ontkend.
VVD Helmond maakt zich ernstige zorgen over de manier waarop het college deze plannen presenteert. De term ‘groene stadsring’ mag dan vriendelijk klinken, voor veel bewoners betekent het in de praktijk een forse toename van verkeersdrukte in hun straat.
Kloof vergroot
Het college lijkt vooral bezig met kaarten en tijdlijnen, maar vergeet de werkelijkheid op straat. De kloof tussen beleid en beleving wordt met deze plannen alleen maar groter. De vraag is dan ook niet meer of de plannen moeten worden herzien, maar wanneer. Komt de coalitie nog op tijd tot inkeer, of blijft ze vasthouden aan de kalender, ten koste van gezond verstand?
Opvallend genoeg gaf de wethouder zelf aan dat er meer tijd nodig is om de impact van de plannen goed te kunnen beoordelen. Van een ‘versnellingsagenda’ is dus allang geen sprake meer. Zeker niet nu bewoners langs de zogenoemde ‘groene stadsring’ zich voorbereiden op juridische procedures en verzet. Daarmee lijkt het onvermijdelijk dat een definitief besluit pas na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 zal vallen.
Lees ook: Gemeente houdt extra bijeenkomst rond de plannen voor Kanaaldijk N.W.
Foto: VVD Helmond
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00
Als de gemeenteraad, het hoogste orgaan van onze stad ballen heeft, zou men het gehele project rondom het kanaal van de baan halen. Er is nu al veel geld over de balk gegooit met deze materie. Zo te lezen is het wel duidelijk dat de inwoners dit gewoonweg niet willen.
Niks over de verkiezingen heen trekken, gewoon laten varen zou mijn insteek zijn. Alle kosten die nu gemaakt zijn, moties ingediend en weet wat nog meer is mijnsinziens voor niets geweest. Met het oog op alle bezuinigingen voor onze stad, en wat bij dit project hierbij komt kijken is afblazen. Deze Wethouder zal mits hij ook na de verkiezingen terug komt, zijn taken en inzichten stevig moeten bijstellen.
Niet doordrukken!
Helmond die mooie stad, en vanoudsher, toch in mijn ogen nog steeds een mooi klein durpke is geen Rotterdam.
@jolanda, deze plannen zijn bedacht door de gemeenteraad (bijna unaniem), ook door vvd en helder helmond. Ver voor deze wethouder de plannen van de raad komt uitvoeren, of in ieder geval: de voorbereidingen doet, zoals deze onderzoeken. En als daaruit blijkt dat dit niet werkt/kan etc, dan bespreken we dat weer verder in de raad en met de inwoners en ondernemers.
Dank Lara voor je reactie. Het klopt dat de gemeenteraad eerder in meerderheid heeft ingestemd met het opstarten van verkenningen naar een verkeersluwer centrum.
Ook de VVD heeft toen ingestemd — op basis van één duidelijke voorwaarde: eerst werken aan een robuuste randweg, daarna pas ingrepen in de binnenstedelijke infrastructuur.
Dat hebben we al eerder in reacties naar je aangegeven.
Die volgorde is destijds nadrukkelijk toegezegd. Maar wat we nu zien, is dat de plannen binnen de stad al ver uitgewerkt worden, terwijl de randweg nog verre toekomstmuziek is. Daarmee dreigen we juist verkeer te verplaatsen naar woonstraten, zonder dat er eerst goede alternatieven zijn gecreëerd.
De VVD heeft begrip voor de zoektocht naar oplossingen, maar waarschuwt voor het loslaten van eerder gemaakte afspraken. Alleen met duidelijke keuzes, goede timing én draagvlak kun je verantwoord bouwen aan de toekomst van onze stad.
Waar het ons nu ook om gaat, is de manier waarop die plannen concreet ingevuld worden. Want wat begon als een brede wens tot verbetering, lijkt nu uit te monden in varianten die vooral leiden tot veel meer verkeer door woonwijken!
Dag Leo,
Dank voor je heldere uitleg! Iedere Helmonder met een beetje verstand, kan weten dat de plannen die nu gepresenteerd worden, geen structurele oplossing bieden voor de verkeersstromen in onze stad. Een van de raadsleden die ik deze week sprak, noemde het ‘een plan met een waterbedeffect’ waarmee hij bedoelde dat het probleem wordt verplaatst. Het verkeer gaat net als water, een andere weg zoeken en daar krijgen heel veel stadsgenoten last van! En wat krijgen ze daar voor terug? “Een groene wandelweg waar het heerlijk vertoeven is.” Tja…. zitten we daar nu echt op te wachten?
Inmiddels heeft dit onzalige plan dat het niet zal halen, heel veel geld gekost. En dat in een tijd waarin we op het sociale domein 11,7 miljoen euro moeten bezuinigen. Alle voorzieningen worden uitgekleed terwijl de inwoners steeds meer moeten betalen voor zaken die zij echt nodig hebben.
De auto weren uit Helmond is een goed plan! Maar niet op deze manier! Maak het voor de inwoners nu eens gemakkelijker de auto te laten staan. Beter en betaalbaar openbaar vervoer, auto’s delen of lenen. Dat scheelt iedereen, ook de gemeente, een hoop geld, uitstoot van schadelijke gassen en minder geparkeerd blik dat marginaal wordt gebruikt. En het levert schone lucht, minder filevorming, en meer ruimte voor groen op!