Patiënten Elkerliek: steeds meer gebruik van BeterDichtbij-app

Patiënten die in het Elkerliek ziekenhuis in Helmond onder behandeling zijn en vragen hebben, maken steeds vaker gebruik van de BeterDichtbij-app. Volgens patiënten maakt dat het contact zoveel gemakkelijker. Ook voor diabeet Sindy Maas-Van Rooij uit Deurne is dat het geval.

Je bent onder behandeling in het ziekenhuis en je hebt een vraag. Je wilt graag dat de polikliniek waar je in behandeling bent even met je meedenkt, of je wilt een advies van jouw dokter. Of je wilt je afspraak verplaatsen. Bellen? Mailen? Patiënten van het Elkerliek ziekenhuis maken voor dit soort vragen steeds vaker gebruik van de BeterDichtbij-app. “Ideaal”, zegt Sindy Maas-Van Rooij uit Deurne. “Het contact is sinds ik die app gebruik zoveel makkelijker geworden.”

Sindy (45) is al twintig jaar diabeet. “Zeker de eerste tijd zat ik regelmatig in het ziekenhuis”, vertelt ze. Net zoals wel meer diabetespatiënten werd Sindy in al die jaren een vaste bezoeker van de polikliniek. Tussentijdse vragen gingen via de mail en als ze iets wilde overleggen, dan koos ze ervoor om de poli te bellen. “Het was best belastend”, kijkt ze terug. “Ik heb een druk gezin en een baan. Dan is het lastig om elke keer ‘in de tijd van de baas’ met het ziekenhuis te moeten overleggen. Ik kan nu mijn vraag stellen als ik daar zelf tijd voor heb.”

Heel gemakkelijk 

De app BeterDichtbij wordt inmiddels bij het grootste deel van de poli’s in het Elkerliek gebruikt. Toen de diabetespoli afgelopen voorjaar ook aansloot, was Sindy direct enthousiast. “Wát een vinding! Als ik een vraag heb, zet ik die ’s ochtends voor mijn werk in de app en krijg ik antwoord van de diabetesverpleegkundige. De app werkt heel gemakkelijk! Ik stel nu vragen waarvoor ik misschien niet zo snel zou bellen. Inmiddels kom ik ook bij een andere poli en ook daarmee kan ik op dezelfde manier, met dezelfde app communiceren. Het is echt ideaal.”

Diabetespatiënt Sindy vindt de BeterDichtbij-app ideaal

Minder vaak naar het ziekenhuis

Alma van Zoelen, diabetesverpleegkundige, herkent het enthousiaste verhaal van Sindy. “Driekwart van onze patiënten maakt al gebruik van de app”, zegt ze. “En bijna iedereen is er erg tevreden over. Er is meer en sneller interactie. Diabetespatiënten vragen bijvoorbeeld om even mee te kijken bij afwijkende bloedsuikers, ze sturen foto’s van plekjes op de huid waar ze zich zorgen over maken, ze vragen advies over medicatie en dosering en ze maken afspraken via de app. Patiënten krijgen veel meer zelf de regie en wij kunnen beter en uitgebreider begeleiden. Bovendien is het een groot voordeel dat ze niet meer hoeven te wachten, zoals voorheen vaker het geval was als ze ons telefonisch probeerden te bereiken. Op deze manier begeleiden we op afstand, maar zorgen we er tegelijkertijd voor dat de kwaliteit van de zorg hoog blijft.”

Op elk moment je vraag stellen

Heb je een vraag over je behandeling of over het verloop van je ziekte? Met de gratis BeterDichtbij-app heb je eenvoudig digitaal contact met je eigen zorgverleners bij het Elkerliek ziekenhuis. Het is veilig en betrouwbaar en je kunt op elk moment je vraag stellen. “Wij beantwoorden de vraag zo snel mogelijk, maar zeker binnen drie werkdagen”, aldus het Elkerliek. “Het is voor iedereen makkelijk te gebruiken. En wil je graag wat hulp of heb je een vraag, onze Helpdesk Digitale Zorg staat voor je klaar.”

De helpdesk is bereikbaar op 085 – 1304 575. Wil je ook gebruikmaken van de BeterDichtbij app? Meer informatie vind je op www.elkerliek.nl/beterdichtbij.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *