Provincie presenteert vijf opties voor aanpak van verouderde en steeds drukkere N279

De provincie Noord-Brabant heeft dinsdag vijf opties gepresenteerd waarmee de verouderde N279 tussen Veghel en Asten kan worden aangepakt. Ook de omleiding langs de Helmondse wijk Dierdonk ligt nog steeds op tafel. 

Met het publiceren van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) liggen nu vijf alternatieven op tafel die volgens de provincie bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de provinciale weg.

“We zetten vandaag een hele belangrijke stap”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders van mobiliteit. “Of je nou ondernemer bent in Veghel of forens in Helmond: we willen allemaal vlot en veilig over de N279 kunnen rijden, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving.”

‘Zorgvuldig zijn’
Brabant wil de provinciale weg verbeteren omdat deze voornamelijk in de ochtend- en avondspits steeds voller loopt met verkeer. Hiervoor werd eerder al het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) bedacht, maar dit werd door de Raad van State vernietigd.

Dat betekent dat we zorgvuldig moeten zijn en de beste oplossingen moeten kiezen voor de lange termijn

Daarmee bleek dat bij het proces rond de aanpassingen de verschillende belangen en ontwikkelingen beter moeten worden meegewogen. “Dat betekent dat we zorgvuldig moeten zijn en de beste oplossingen moeten kiezen voor de lange termijn”, zegt Smeulders. “De publicatie van de NRD is daarin een belangrijke mijlpaal.”

Nieuw traject
Daarom startte de provincie in mei 2024 een nieuw traject voor de aanpak van de weg in samenwerking met de zes betrokken gemeenten, waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat. Voor het in kaart brengen van mogelijke oplossingen werd de input vanuit de gemeenten Deurne, Asten, Helmond, Gemert-Bakel, Laarbeek en Meierijstad meegenomen. Ook dorpsraden, natuurpartijen, ondernemers, agrariërs en omwonenden werden geraadpleegd.

In totaal kwamen meer dan vijfhonderd reacties binnen die allemaal zijn beoordeeld. Hiervan zijn vijf oplossingen geselecteerd die volgens de provincie realistisch zijn. Onder de afgevallen oplossingen bevonden zich onder andere het plan om aansluitingen bij Veghel of Helmond op te heffen en om het ei van Ommel te herstellen.

Vijf alternatieven
Alle overgebleven alternatieven zijn nu opgenomen in de NRD. Hiervan worden de effecten op onder meer het gebied van leefbaarheid, gezondheid en milieu onderzocht met een zogeheten MER-beoordeling. Op die manier wordt volgens de provincie straks precies duidelijk welke oplossingen inpasbaar en effectief zijn. “De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven. Maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven”, aldus de provincie.

Ook de omleiding langs de Helmondse wijk Dierdonk ligt nog steeds op tafel. Die optie draagt volgens de provincie wel bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid, maar leidt ook tot milieu-gezondheidsrisico’s en brengt schade toe aan natuur, landbouw en cultuurhistorische waarden. Daarom wordt op basis van een analyse in de notitie geconcludeerd dat deze optie niet als kansrijk wordt beschouwd.

Wolfsputterbaan
Een oplossing voor de verbetering van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid op de Wolfsputterbaan biedt volgens de provincie dezelfde voordelen, maar met minder impact op de leefomgeving. Toch heeft de gemeente Helmond aangegeven dat zij het belangrijk acht om, naast de alternatieven over de Wolfsputterbaan, ook een korte omleiding om Dierdonk nader te onderzoeken. De provincie heeft daarom besloten om ook dit vijfde alternatief met de omleiding bij Dierdonk nader te onderzoeken in de MER-rapportage.

Met kleine maatregelen maken we de N279 nu al veiliger, zoals met de sloop van De Sluis en het wegnemen van gevaarlijke oversteken

Bij één van de andere opties wordt over bijna het volledige traject van de N279 een middenberm toegevoegd en wordt een aantal kruisingen ongelijkvloers gemaakt. Een ander alternatief richt zich vooral op het vergroten van de capaciteit, door het toevoegen van extra rijsroken. Bij Veghel en Helmond komt dan een parallelstructuur, waarmee doorgaand verkeer wordt gescheiden van lokaal verkeer.

Kleine maatregelen
De provincie gaat volgens gedeputeerde Smeulders ondertussen al een paar aanpassingen doen die minder impact hebben: “Met kleine maatregelen maken we de N279 nu al veiliger, zoals met de sloop van De Sluis en het wegnemen van gevaarlijke oversteken. En we zetten vol in op het aantrekkelijker maken van andere vormen van vervoer. Bijvoorbeeld door beter openbaar vervoer en een snelfietspad tussen Gemert en Helmond.”

De Notitie Reikwijdte en Detailniveau ligt tot en met 2 juni ter inzage. Iedereen kan op de voorstellen reageren door het indienen van een zienswijze.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Ivo Boudewijns

Dit artikel is geschreven door Ivo Boudewijns [redacteur/algemeen coördinator DMG]

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. Andre Reply

    Leg die N279 ten oosten van de wijk Dierdonk, das de simpelste oplossing om doorgaand verkeer om de stad heen te leiden, bedrijven en boeren die op die route zitten ruimschoots compenseren, als de navo zo’n slordige 200 miljoen mag kosten, die ouwe meuk in Den Haag renoveren miljarden mag kosten dan lijkt mij een goede compensatie geen probleem

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *