Sociale Teams Helmond scoren in recordtijd kwaliteitslabel

Sociale Teams Helmond is erin geslaagd om binnen twee jaar een Kwaliteitscertificaat van Sociaal Werk Nederland binnen te slepen. Een zeer bijzondere prestatie voor een organisatie die nog zo kort bestaat. Op dinsdag 26 maart nam directeur Tanja Banken namens het hele team het certificaat in ontvangst in Wijkhuis de Westwijzer in Helmond: “We hebben onze nek uitgestoken en zijn erin geslaagd om de opdracht die er lag goed te vervullen met het beschikbare budget.”

De uitreiking is relatief laat, als je nagaat dat de Sociale Teams Helmond al sinds 21 december 2023 geregistreerd staan in het Kwaliteitsregister van Sociaal Werk Nederland. Maar het gezegde is niet voor niets ‘beter laat dan ooit.’ Adjunct-directeur Gerdien Rabbers van Sociaal Werk Nederland benadrukte dat de eigenlijke deadline al was verstreken, maar dat het Helmondse team zeker niet vergeten was.
 
Rabbers reikte het certificaat in het wijkhuis uit in aanwezigheid van circa dertig mensen: “Sociale werkers zijn ontzettend goed in het helpen van anderen, maar het in ontvangst nemen van complimenten is vaak niet hun sterkste kant. Het is echter heel belangrijk dat deze mensen in het zonnetje worden gezet. Het Kwaliteitslabel Sterk Sociaal is een mooie bekroning op al het harde werken en bevestigt dat er kwaliteit geleverd wordt.”

Weinig verbetertips

De branche heeft het kwaliteitslabel zelf ontwikkeld. Het certificaat benadrukt de sterke punten van de genomineerde organisatie en geeft tegelijkertijd verbetertips. Het Helmondse team is al op de goede weg, want veel verbetersuggesties zijn er eigenlijk niet, zegt Rabbers: “Dit team bestaat amper twee jaar en heeft nu al dit label verdiend. Dat geeft aan dat deze mensen weten wat ze doen en hun werk goed in de vingers hebben. Het is ook mooi om te zien dat er gewerkt is volgens de vereisten van het kwaliteitslabel dat duidelijk als leidraad is gebruikt. Een aandachtspunt is het verder inrichten van de systemen waarmee gewerkt wordt.” Daar is het team al volop mee aan de slag”, zegt Banken.
 
Het rapport geeft aan dat Sociale Teams Helmond binnen “relatief korte tijd” een “gestructureerde organisatie” heeft neergezet. De organisatie had volgens Banken met een aantal pittige uitdagingen te maken: “Het team is op 1 januari 2022 opgericht. Het bij elkaar zoeken van de juiste mensen was een heel karwei. De zorg staat flink onder druk, dus is het lastig om mensen te vinden. Daarnaast geven gemeenten minder snel indicaties af en wordt er veel meer van sociale werkers en burgers gevraagd op het gebied van zelfredzaamheid.”

Hogere werklast sociale werkers

De werklast is groter geworden voor sociale werkers, terwijl het beschikbare budget steeds kleiner werd. Er moet meer met minder gerealiseerd worden als het om zorgverlening gaat. De uitdaging was groot, maar dat weerhield Banken en haar team er niet van om er vol voor te gaan: “We hebben onze nek uitgestoken en zijn erin geslaagd om de opdracht die er lag goed te vervullen met het beschikbare budget.”
 
Het is de taak van Sociale Teams Helmond om Helmonders die hulp nodig hebben bij te staan. “Niet iedereen weet ons nog te vinden, dus is het belangrijk om zichtbaar te zijn”, verduidelijkt Banken. “Dit betekent dat we de wijk ingaan en een vinger aan de pols houden. Het doel is om mensen die met mentale klachten worstelen in een zo vroeg mogelijk stadium te helpen. Zo voorkomen we dat de problemen verergeren.”

Puzzel

Elk probleem waar een inwoner mee worstelt, moet je volgens de directeur zien als een soort puzzel: “Het is maatwerk omdat ieder mens anders is en om een andere oplossing vraagt. De kunst is om te achterhalen wat nu precies het achterliggende probleem van een bepaalde klacht is. Het is ook aan ons om te onderzoeken of er een netwerk is dat kan helpen en wat de client-inwoner zelf kan doen. Mochten we er samen met het netwerk niet uitkomen, dan verwijzen we door naar de gemeente.”
 
De zorg ligt steeds meer onder druk. De vergrijzing neemt toe, terwijl het aantal zorgmedewerkers juist afneemt. Er moet anders en efficiënter gewerkt worden. “De wachtlijsten zijn groot. Om de zorg te ontzien, is het belangrijk om te voorkomen dat de problemen verergeren. Het is zaak om klachten in een vroeg voorstadium op te sporen”, zegt Banken.

Inloopspreekuren

Verschillende organisaties slaan de handen ineen om elkaar te versterken en daarmee Helmonders zo goed mogelijk te kunnen helpen. Zo werkt Sociale Teams Helmond samen met onder andere Humanitas en de LEVgroep. “We staan ook in contact met alle scholen in Helmond. Daarnaast organiseren we inloopspreekuren door heel Helmond, voor inwoners met vragen of klachten”, besluit de directeur.  

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door Frank van de Ven

Redacteur en verslaggever van Dit Is Helmond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *