Startsein wethouder Maas voor zelfrijdende minibus

Wethouder Antoinette Maas gaf gisteren, maandag 8 februari, het officiële startsein: de proef met de zelfrijdende minibus is gestart. RDW gaf al eerder groen licht  na de eerste testritten Nu rijdt de witte minibus met passagiers tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Zonder chauffeur, maar met veiligheidssteward.


Wethouder Antoinette Maas: “Dat de minibus nu mag gaan rijden met passagiers, is een enorme mijlpaal en belangrijk voor de mobiliteitstransitie waar we de komende jaren voor staan.” Mobiliteitstransitie betekent dat de gemeente manieren van vervoer aanmoedigt die zuinig met de ruimte omgaan en goed zijn voor de stad en zijn inwoners. Bijvoorbeeld lopen, fietsen en openbaar vervoer. Maas: “Ik ben trots op Helmond als voorloper op dit gebied.”

Van station naar eindbestemming
Helmond is een fietsstad en heeft maar liefst vier stations. Maar het busvervoer staat onder druk en de autowegen raken langzaamaan vol. Juist voor de reis naar en van een station, kan zelfrijdend vervoer een oplossing zijn. Maas: “Zoals dus de Fabulos. Helmond is graag een proeftuin voor het testen van dit soort vernieuwingen.”

Passagiers in de minibus

De komende weken rijdt de shuttle dagelijks op en neer tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. De route doorkruist Brainport Smart District, de slimste wijk van de toekomst. Vanwege de coronamaatregelen zijn de ritten van de minibus niet opgenomen in de dienstregeling van het openbaar vervoer. In eerste instantie nodigt de gemeente alleen bepaalde groepen uit om een keer een rit mee te maken. Om te testen én te leren in de praktijk. Om de veiligheid te garanderen mogen er maximaal twee passagiers per rit mee. Een mondkapje en een gezondheidsverklaring zijn verplicht. De shuttle wordt extra schoon gemaakt. Bij slechte weersomstandigheden, zoals de huidige sneeuw, rijdt de minibus niet of minder.
Voorgeprogrammeerde route
De drie kilometer lange route bevat vier haltes. Het gaat om station Brandevoort, Berenbroek en twee haltes op de Automotive Campus. De zelfrijdende minibus rijdt tijdens deze testfase met een snelheid van maximaal 18 kilometer per uur. Dat is ongeveer een gemiddelde fietssnelheid. Op de minibus zitten sensoren. Daardoor kan de bus bewegingen op afstand waarnemen en zelf actie ondernemen. Voor de veiligheid worden er verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen. Zoals bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor al het verkeer op de route. De shuttle wijkt niet af van zijn baan waarop hij is geprogrammeerd. Ook rijdt hij volgens onderzoekers voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Op de testroute worden andere weggebruikers door informatieborden gewaarschuwd dat dit kan gebeuren.

Over de pilot
De proef met de zelfrijdende bus is onderdeel van het Europese project Fabulos. Ook in de regio’s Helsinki (Finland), Tallinn (Estland), Lamia (Griekenland) en Gjesdal (Noorwegen) wordt geëxperimenteerd met dit nieuwe type vervoer.

 

Tip de redactie

Ditisonzewijk.nl – Helmond – Omroep Helmond

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Paula van Hout - Redactie

Eindredacteur DitisHelmond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *