VOLOP Helmond buigt leegstand om naar kansen

VOLOP Helmond biedt lokale initiatieven ruimte in leegstaande panden. Samen met de stichting VOLOP Brabant starten de gemeente Helmond en Helmond Marketing dit project. Dit gebeurt samen met lokale pandeigenaren, makelaars en ondernemers. Een kans voor lokale, culturele, maatschappelijke en sociale initiatieven. Het maakt bovendien het centrum van Helmond aantrekkelijker.

Na Den Bosch, Waalwijk, Oss, Meijerstad en Deurne volgt nu Helmond. Linda Haverkamp, centrummanager, is projectleider van VOLOP Helmond: “We richten ons op culturele en maatschappelijke initiatieven. Maar ook op startende ondernemers met vernieuwende ideeën. Er wordt hen een podium geboden om te experimenteren en zich te ontwikkelen.”

Helmond wordt ondersteund door Maruja Gutierrez van VOLOP Brabant. “Ik ben acht jaar geleden gestart met VOLOP Den Bosch. Aanleiding was de leegstand aan de ene kant en de creativiteit van de Bosschenaren aan de andere kant. Deze twee werelden bij elkaar brengen was een mooie uitdaging en het resultaat is waardevol.” Juist in deze tijd van online winkelen is het belangrijk dat de stad meer is dan een verzameling verkooppunten. De initiatieven van VOLOP vormen een aanvulling op het bestaande winkelaanbod en lokken bezoekers vaker naar het centrum. Maruja: ”Andere VOLOP-gemeenten hebben er een kindertheater, een ambachtencentrum, een levende kunstgalerie en een ontmoetingscafé voor senioren bijgekregen. Echt een meerwaarde voor het centrum.”

Voordelen voor alle partijen

Wethouder Erik de Vries (centrumontwikkeling): “Leegstand is een probleem in veel steden en ook in Helmond. Ik ben heel benieuwd wat VOLOP voor onze stad op gaat leveren.” Allereerst worden  pandeigenaren en initiatiefnemers bij elkaar gebracht. De initiatieven worden zorgvuldig geselecteerd. Ze gaan niet concurreren met de bestaande ondernemers, maar zijn een aanvulling op het overige winkelaanbod.

VOLOP Helmond ondersteunt de initiatieven om een concreet en haalbaar plan te maken. “Vaak lopen mensen al langer rond met een idee, maar zit het nog enkel in hun hoofd. Wij stimuleren en helpen ze om dat op papier te zetten. Zodra het plan rond is en getoetst, stellen we hen voor bij vastgoedpartijen en begint de bemiddeling”, vertelt Maruja. Linda vult aan: “Op deze manier helpen we onze eigen lokale initiatieven, kunnen we ze verbinden aan de juiste partijen en werken we samen aan een bruisende en gastvrije stad”.

Kick-off

Ondertussen is VOLOP Helmond druk bezig met de voorbereidingen en worden de eerste contacten gelegd met pandeigenaren en relevante organisaties. Er komt een website en in november is er een kick-off.”

Foto: via Helmond Marketing

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Paula van Hout - Redactie

Eindredacteur DitisHelmond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *