Wijkraad Brouwhuis: ‘Verbreding N279 leidt tot verviervoudiging verkeer’

De Provincie Noord-Brabant heeft opnieuw het traject gestart om te komen tot de reconstructie van de N279, de weg tussen Asten en Veghel. Daarbij bekijkt zij ook de optie om van de N279 een vierbaansweg te maken. ‘Opmerkelijk’, aldus de Wijkraad Brouwhuis. Want dit zou immers leiden tot een verviervoudiging van het verkeer op de weg. En een vertienvoudiging van het vrachtverkeer. Met alle negatieve gevolgen van dien.

Uitgangspunt bij de reconstructie van de N279 is het verbeteren van de bereikbaarheid, het verhogen van de veiligheid en de leefbaarheid. Ook is het de bedoeling dat de N279 niet gaat fungeren als een afleider voor de A67/A2. “Opmerkelijk is wel dat de projectorganisatie al de opdracht heeft gegeven vanuit gedeputeerde staten om de variant twee keer twee rijstroken mee te nemen in de plannen”, stelt de Wijkraad Brouwhuis. “Dit naar aanleiding van de lobby van ondernemers in de regio. Maar uit eerdere plannen is bekend dat dit leidt tot een verviervoudiging van het verkeersaanbod. En een vertienvoudiging van het vrachtverkeer. Dat levert straks niet alleen lange files op, maar zorgt ook voor veel extra luchtvervuiling en geluidsoverlast.”

Alternatieven
Tot 7 juli was het mogelijk om ideeën en voorstellen in te brengen. Nu de termijn is verstreken gaat de provincie aan het werk om te komen tot een aantal alternatieven, die verder worden uitgewerkt. Dit proces wordt open en transparant gevoerd. Om een goede communicatie met de vertegenwoordigers van de diverse belangengroepen mogelijk te maken, zijn er zogenaamde belangtafels georganiseerd.

Wijkraden
De reconstructie van de N279 loopt samen met de plannen van de N270 Helmond-Deurne (provincie) en de zuidelijke ontsluiting (Helmond). De wijkraden van Brouwhuis, Rijpelberg en Dierdonk trekken gezamenlijk op om ontwikkelingen te volgen en hun belangen kenbaar te maken. “Dit doen wij in de belangentafel voor de N279 ook mede namens alle wijk- en dorpsraden in de regio”, aldus Wijkraad Brouwhuis.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Dit is Helmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Dit artikel heeft 5 reacties

  1. Gerrit Reply

    Het zou duidelijker zijn geweest wanneer in de titel “Wijkraad Brouwhuis” had gestaan in plaats van alleen “Wijkraad” vooral ook omdat de foto van de N279 in Dierdonk is.

    Daarnaast vind ik het vreemd dat de wijkraad van Brouwhuis weet dat er vier maal zoveel voertuigen over de N279 gaan rijden wanneer er vier rijbanen komen in plaats van twee, deze informatie is namelijk nergens te vinden, in geen enkel onderzoek. De provincie kwam na de laatste verkeersanalyse wel met de volgende conclusie: “het wordt alsmaar drukker op de N279, onder andere door meer inwoners, meer zakelijk verkeer, en meer arbeidsplaatsen in de regio. Zodoende nemen de vertragingen op de N279 de komende jaren verder toe.”

    Dus of het nu twee rijbanen worden of vier, de weg wordt toch drukker. En vier rijbanen verwerken meer voertuigen per uur dan twee. Ikzelf zou ook liever hebben dat het er twee blijven, maar realistisch gezien is dat maar een oplossing die maar voor korte tijd nuttig zal zijn. De doorstroom zal zeker verbeteren wanneer de N279 van Asten tot aan Veghel geen rotondes meer zal hebben en geen kruispunten meer maar alleen nog maar ongelijkvloerse kruisingen, maar dat zal de door de provincie verwachte toenemende verkeersdrukte niet kunnen verwerken. De verkeersanalyse in opdracht van de provincie gaf ook aan dat de hoeveelheid vrachtverkeer in 2040 verdubbeld zal zijn ten opzichte van nu. Moet de N279 dan in 2040 opnieuw op de schop en dan pas naar vier rijbanen verbreed worden? Dan gaat het gegarandeerd meer kosten dan dat we het nu in één keer goed doen.

    • DitisHelmond John Janssen - Redactie Reply

      Beste Gerrit, de kop hadden we inmiddels al aangepast. Even je pagina verversen wellicht, dan zie je de aanpassing.

      • Gerrit Reply

        Je hebt gelijk John, maar ik kan mijn reactie helaas niet meer wijzigen nu. Knip die eerste alinea er maar uit als je wilt, is eenvoudig te doen in WordPress. En dan kun je deze reactie ook verwijderen 😉

        Groet, Gerrit.

        • DitisHelmond John Janssen - Redactie Reply

          Geen probleem Gerrit, want het was een terechte opmerking! Dank voor je reactie(s)!

  2. Bart Reply

    Hoe comfortabeler je de weg maakt, door alles gelijkvloers en 2×2 rijbanen te maken, des te meer deze weg gebruikt gaat worden als verbinding A67 / A2 en omgekeerd.

    Hiermee creëer je geen ontsluitingsweg in geval van calamiteiten of bestemmingsverkeer, wat het doel van deze weg zou zijn, maar maak je er juist een nieuwe “snelweg” van.

    Dagelijks doorgaand verkeer zonder bestemming in plaatsen langs N279 moet “ontmoedigd” worden om voor de N279 kiezen.

    Dit door te kiezen voor eenbaans met al dan niet noodzakelijke rotondes, zodat dit traject enkel gebruikt wordt in geval van calamiteiten op A67 en/of rondom Eindhoven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *