Column: ‘De achterhaalde ambitie van snelfietspaden’
Snelfietspaden, je hoort het iedereen roepen, alsof het een oplossing is voor alle problemen. Maar volgens de Helmondse lokale partij Mi Hellemonders zijn de snelfietspaden inmiddels een achterhaald concept. En kleven er behalve enkele voordelen ook veel nadelen aan snelfietspaden. Nadelen, die we serieus moeten nemen. Daarover gaat ook deze column van Mi Hellemonders.
Het idee om overal snelfietspaden aan te leggen lijkt misschien vooruitstrevend. Maar in werkelijkheid is het concept allang weer achterhaald. Tegenwoordig is de aanleg van deze fietspaden zelfs controversieel en worden ze met gemende gevoelens ontvangen. We zouden ons daarom moeten afvragen of snelfietspaden nog wel van deze tijd zijn. Laten we eens beginnen met de veiligheidsmaatregelen.
Veiligheid
Snelfietspaden stimuleren hogere snelheden, wat de kans op ongelukken vergroot. Vooral bij kruisingen en in gebieden met veel voetgangers of andere weggebruikers kunnen de gevolgen desastreus zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan de opkomst van fatbikes. Die snelheidsmonsters horen niet thuis op de paden waar ouderen en kinderen ook fietsen. Het wordt een gevaarlijke mix van langzaam en snel verkeer, waar niemand zich echt veilig bij voelt. Niet alle fietsers hebben baat bij snelfietspaden. Mensen die rustig willen fietsen of kwetsbare weggebruikers zoals ouderen en kinderen voelen zich vaak onveilig op deze paden, vanwege de hoge snelheden van andere fietsers. Snelfietspaden lijken vooral ontworpen voor de fitte, snelle fietser, terwijl de meeste mensen gewoon veilig en ontspannen van A naar B willen komen.
Infrastructuur en ruimte
Dan is er de kwestie van infrastructuur en ruimte. Het aanleggen en onderhouden van snelfietspaden vraagt om aanzienlijke investeringen en ruimte die in stedelijke gebieden al schaars is. Waar moeten we de ruimte vandaan halen? Van andere vormen van vervoer. Van de publieke ruimte? Beide opties zijn nou niet echt aantrekkelijk. In een stad als Helmond hebben we al genoeg problemen, zonder dat we nog meer ruimte moeten vrijmaken voor snelfietspaden.
Milieu en kosten
Laten we bovendien de milieu-impact niet vergeten. Hoewel fietsen een milieuvriendelijke manier van transport is, heeft de aanleg van nieuwe fietspaden een negatieve invloed op de omgeving. Denk aan het verlies van groen de verstoring van ecosystemen. Dit is een prijs die we niet zomaar kunnen negeren in onze drang naar modernisering.
En dan zijn er nog de kosten. De aanleg en het onderhoud van snelfietspaden zijn duur, en er is een discussie over de vraag of deze investeringen wel de beste manier zijn om fietsgebruik te stimuleren. Misschien zijn we beter af met maatregelen die de verkeersveiligheid in het algemeen verbeteren of de integratie van fietsnetwerken bevorderen. Hoewel snelfietspaden voordelen hebben, zoals het bevorderen van fietsgebruik voor langere afstanden en het verlagen van de druk op andere verkeerssystemen, zijn deze nadelen niet te negeren.
Beleidsmakers en stedelijke planners moeten deze punten serieus overwegen. Het is interessant om te zien hoe politici als Arno Bonte reageren als ze, anders dan Eindhoven, geen steun van de provincie krijgen. Zullen ze dan nog steeds zo hard roepen dat snelfietspaden de toekomst zijn? Of zullen ze uiteindelijk hun keutel moeten intrekken en erkennen dat deze paden niet meer van deze tijd zijn?
Mi Hellemonders
Lees ook: ‘F270 snelfietsroute officieel geopend, inclusief protesten‘
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in jouw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00
Wat is het alternatief? Beter een extra snelfietspad dan een autosnelweg. En beter een snelfietspad dan dat alle fietsers dwars tussen het autoverkeer door rijden met alle gevaar van rotondes en verkeerslichten. Fietsnetwerken zijn leuk voor mensen die een stuk gaan fietsen voor hun plezier. Niet als je snel van A naar B wilt komen op een milieuvriendelijke manier. Het lijkt erop dat de schrijver van dit artikel zelf nooit op de fiets stapt.