Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Daarom is april door het ministerie van Justitie en Veiligheid uitgeroepen tot de Senioren en Veiligheidsmaand. Ook Helmond staat deze maand in het teken van verschillende vormen van online criminaliteit waar senioren slachtoffer van kunnen worden. Een van deze vormen is hulpvraagfraude, bijvoorbeeld via WhatsApp.

Stelt u zich voor…
U zit net lekker aan een kop koffie als er een berichtje binnenkomt van uw kleinzoon. Hij heeft blijkbaar een nieuw nummer. Heeft die jongen nu alweer een nieuwe telefoon? U reageert met een duimpje. De koffie is net op als er nog een berichtje binnenkomt: uw kleinzoon heeft een probleem en heeft meteen geld nodig om de huur te kunnen betalen. Hij betaalt het morgen direct terug, want dan wordt zijn salaris gestort. Wat gek, normaal gesproken heeft uw kleinzoon nooit geldproblemen. Natuurlijk wilt u uw kleinzoon helpen, dus u maakt het geld over. Later die dag belt hij op voor een praatje. Als u vraagt of het is gelukt met de huur, blijkt dat uw kleinzoon helemaal geen geld nodig had. Het nieuwe nummer was niet van hem, maar van iemand anders. En zo bent u ineens opgelicht.

Internetcriminelen proberen op allerlei manieren – zoals hulpvraagfraude – aan geld te komen.
Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich dus voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. U wordt gevraagd om snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek. Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw nummer heeft, maar soms wordt zelfs het echte WhatsApp-account gebruikt van de persoon die u kent. Vertrouw zo’n bericht nooit zomaar!

Waar moet u op letten?

  • Maak nooit zomaar geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk hebt gesproken of gebeld. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen. Niet gebeld = geen geld!
  • Plaats uw telefoonnummer nooit openbaar op social media, websites of online handelsplatformen (bijvoorbeeld Marktplaats);
  • U kunt voor een WhatsApp-account twee-staps-verificatie instellen. Dat is een extra beveiliging waarbij u na het invullen van een gebruikersnaam en wachtwoord op een tweede manier moet bevestigen dat u het echt zelf bent.

Bent u toch slachtoffer geworden?

  • Meld het onmiddellijk bij uw bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen;
  • Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal. Maak een bestandje aan van het WhatsApp gesprek, zodat u die bij de aangifte kunt voegen;
  • Meld het bericht – ook als u er niet in bent getrapt – bij de Fraudehelpdesk.

Kijk voor tips, webinars en meer informatie op de website www.maakhetzeniettemakkelijk.nl
Daar is van alles te vinden over de verschillende vormen van criminaliteit. Ook kunt u daar verschillende webinars terugvinden.

Bel de babbeltiplijn: iedere woensdag in april bereikbaar
Naast digitale informatie op de website wordt in de maand april ook een speciaal telefoonnummer beschikbaar gesteld om persoonlijke tips te krijgen of om een verhaal als slachtoffer kwijt te kunnen. Deze speciale Babbeltiplijn is op alle woensdagen in april te bereiken tussen 9:00 en 17:00 uur op 030-3400670.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door Gemeente Helmond afd. sociaal domein

Bron: Gemeente Helmond afd. sociaal domein Internet: www.helmond.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *