D66 wil opheldering over kostenplaatje werkzaamheden Sociale Teams
Gemeenteraadslid Thea van Sambeeck van D66 stelde naar aanleiding van de raadsbijeenkomst op 21 november vragen over Sociale Teams Helmond (STH). Ze wilde meer weten over de halfjaarrapportage van de eerste helft van 2024. Van Sambeeck vroeg zich onder meer af hoe STH het ontvangen bedrag van 5.471.100 euro het afgelopen half jaar besteed had. De organisatie ontving in de eerste zes maanden van 2024 zo’n 905 aanmeldingen. Dat komt na het maken van een snelle rekensom uit op een bedrag van 6.045 euro per aanmelding. Het gemeenteraadslid wil van de gemeente weten of dat klopt.
Volgens de gemeente klopt die berekening niet: “Die rekensom is niet van toepassing op de opdracht van STH. Bij de aanbesteding van de opdracht is gekozen voor taakgebonden en vaststaande financiering. STH ontvangt circa tien miljoen euro voor het opzetten van een sterke eerstelijnsvoorziening die brede basisondersteuning biedt aan inwoners. Er wordt dus niet per aanmelding of traject een vergoeding of uurprijs betaald.”
D66 wil graag meer inzicht in de aard van de aanmeldingen om onder meer te achterhalen of het geld goed besteed wordt. “Dat is niet mogelijk”, laat een woordvoerder van de gemeente weten. “Er wordt namelijk niet geregistreerd of een inwoner wordt aangemeld via een zorgaanbieder. Het komt voor dat inwoners bij STH worden aangemeld die al specialistische hulp ontvangen op basis van de Wmo, jeugdhulp of de zorgverzekeringswet. Zij worden dan doorverwezen met een nieuwe hulpvraag.”
Zorgverschuiving
Van Sambeeck wil ook weten of alle aanmeldingen op de juiste plek terechtkomen. De woordvoerder geeft aan dat dit het geval is en dat STH daar een grote rol in speelt: “Deze organisatie past altijd vraagverheldering toe. Dat betekent dat ze hulpvragen of aanmeldingen waarmee ze niets kunnen, doorverwijzen naar de juiste organisatie. Als er sprake is van een wachtlijst, zorgt STH ervoor dat deze mensen opgevangen worden.”
Het verschuiven van zorgbudgetten is volgens het college een landelijke aangelegenheid. “De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaf eind november een stevig signaal af door niet meer aan de Integraal Zorgakkoord (IZA)-onderhandelingstafel aan te sluiten”, verduidelijkt de woordvoerder. “De gemeenten bevinden zich in een lastige positie. Want ze moeten de effecten van de zorgverschuiving opvangen. Ook in Helmond lopen we hier tegenaan.”
Overbruggingszorg
D66 wil van het College weten wat het aandeel overbruggingszorg is vergeleken met de totale inzet van STH. “Momenteel wordt circa 29 procent van de capaciteit van STH ingezet voor overbruggingszorg”, zegt de woordvoerder. “Het bieden van deze zorg is eigenlijk niet de opdracht van deze organisatie. In overleg met de gemeente doet STH dit wel, omdat er behoefte is aan deze overbruggingszorg. Als die zorg niet geboden wordt, kunnen problemen waarmee mensen kampen namelijk escaleren. Dat kan betekenen dat er dan juist zwaardere of duurdere zorg nodig is. Als het gaat om contractuele afspraken met aanbieders van specialistische hulp Wmo en jeugd, zijn niet in alle overeenkomsten afspraken vastgelegd over de verantwoordelijkheid voor overbruggingszorg bij wachtlijsten.”
Een andere vraag die D66 heeft is hoe het college in de toekomst invulling wil geven aan de invulling van de overbruggingszorg zonder dat dit tot onacceptabel lange wachttijden leidt. “Overbruggingszorg is hard nodig. Nu we zicht hebben op de omvang van de overbruggingszorg, moeten we beter inzicht krijgen in de oorzaken en de beïnvloedbaarheid daarvan. Vervolgens moeten we kijken hoe we verder met deze overbruggingszorg willen omgaan”, stelt de woordvoerder.
Cliëntervaringsonderzoek
Wat D66 ook wil weten is hoe en vooral óf het college – in de rol van opdrachtgever – de kwaliteit van de werkzaamheden die STH uitvoert monitort. “In overleg met STH is er na de aanbesteding voor gekozen om STH zelf het cliëntervaringsonderzoek te laten uitvoeren. Dat gebeurt via het platform Ervaringswijzer”, stelt de woordvoerder.
Via Ervaringswijzer kan STH per mail of via een app een vragenlijst uitzetten bij haar cliënten. “De informatie uit die vragenlijsten wordt zonder tussenkomst van STH verwerkt in een dashboard. Mocht aanvullend cliëntervaringsonderzoek nodig zijn, kunnen we daar opdracht voor geven. Daar is nu geen reden voor. De gemeente voert wel zelf jaarlijks een stakeholderservaringsonderzoek uit, waarin samenwerkingspartners van STH in de sociale basis onder de loep genomen worden”, geeft de woordvoerder aan.
Lees ook: Gemeente verlengt samenwerking met Sociale Teams Helmond
Sociale Teams Helmond: ‘Blijkbaar kloof tussen beleid en de realiteit’
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00