Sociale Teams Helmond: ‘Blijkbaar kloof tussen beleid en de realiteit’

Onlangs publiceerde Dit is Helmond een artikel over de vele kritiek die Sociale Teams Helmond (STH) op de sociale media over zich uitgestort krijgt. Dit ondanks het feit dat het college zich lovend uitlaat over STH en cliënten de diensten van de organisatie volgens STH positief beoordelen op het onderzoeksplatform Ervaringwijzer. Volgens de lokale partij Mi Hellemonders is er blijkbaar een kloof tussen het beleid dat wordt gepromoot en de realiteit die cliënten ervaren.

“Het lijkt erop dat de opzet van Sociale Teams Helmond (STH) onder druk staat, ondanks de positieve houding van het Helmondse college en de erkenningen die STH ontvangt”, laat Mi Hellemonders dan ook weten. “Terwijl het college lovend is over de aanpak en de behaalde resultaten, worden de problemen voor veel cliënten steeds groter.”

Mismatch
Daarbij wijst de partij op problemen als lange wachttijden, onbereikbare zorg en misverstanden over verwachtingen. “En dat leidt tot frustraties, vooral op de sociale media”, zegt fractievoorzitter Herbie Guldenaar. “De kritiek lijkt deels te komen door de mismatch tussen wat cliënten verwachten en de visie van STH. Daarbij zet STH steeds meer in op zelfredzaamheid en het gebruik van het eigen netwerk van de cliënt. In plaats van de focus te leggen op directe en intensieve zorg. Dit nieuwe beleid is voor veel mensen lastig te accepteren. Zeker gezien de traditie van meer geïndividualiseerde hulpverlening in Nederland.”

Overbelasting
Daarnaast lijkt het personeelsgebrek – zoals teammanager Erni Venhovens al aangaf in het Dit is Helmond-artikel – de problemen alleen nog maar te verergeren. Guldenaar: “Dit leidt tot overbelasting van het personeel. En een gebrek aan consistentie in de dienstverlening. Ondanks de lovende woorden van het college, blijven de praktische uitdagingen en negatieve ervaringen van sommige cliënten een zorgelijk beeld schetsen. Het lijkt alsof er een kloof bestaat tussen het gepromote beleid en de realiteit die cliënten ervaren. Een fundamentele heroverweging van de opzet en werking van STH kan nodig zijn. Dit om zowel het vertrouwen van de gemeenschap te herstellen als om te zorgen voor effectievere hulpverlening.”

“Bij Mi Hellemonders melden zich inmiddels mensen die gewoonweg niet begrijpen dat ze niet verder worden geholpen en al langer dan een half jaar op de wachtlijst staan”, zo besluit Guldenaar. De partij heeft inmiddels ook raadsvragen rondom de kwestie opgesteld.

Lees ook: ‘Sociale Teams Helmond op Facebook gefileerd, ondanks tevreden cliënten

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Dit is Helmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Dit artikel heeft 1 reactie

  1. Hanneke Hegeman Reply

    De problemen van de STH stammen van het begin van het contract met de gemeente op 1-1-2022. Dit ligt niet aan de medewerkers van de stichting die zondermeer een warm zorghart hebben. Dat is boven alle twijfel verheven. De opdracht van de STH als organisatie is te groot waardoor er telkens zijwegen worden bewandeld om vragers van zorg (Helmonders) met tijdelijke voorzieningen op te vangen. Mensen door te sturen naar groepsbegeleiding in plaats van de beter passende individuele begeleiding. Of mensen voor een intake op een wachtlijst te zetten. Dit terwijl de Wet (WMO) stelt dat wanneer iemand die zich meldt met een zorgvraag binnen 6 tot 8 weken een besluit van het college dient te hebben. Die termijn gaat namelijk direct in bij de melding dat er een zorgvraag is. En niet na de intake! Een andere methodiek die de STH noodgedwongen maar toch ook onwettelijk toepast, is zelf een besluit over een zorgvraag te nemen. Dat besluit mag alleen het college nemen zodat er een mogelijkheid tot bezwaar is.

    De vakbond FNV heeft ons opgeleid om mensen te helpen met de WMO-aanvragen zodat dit soort problemen worden getackeld. Dat doen we graag en het kost niets, voor alle Helmonders, lid of geen FNV-lid. Gewoon even met de FNV bellen: 088-368 0 368 of mailen naar jolanda.kampert@vereniging.fnv.nl

    Hanneke Hegeman
    Jolanda Kampert
    FNV WMO-begeleiders Helmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *