
Elkerliek ziekenhuis breidt Virtuele Oogkliniek uit
Vanaf juni 2025 breidt het Elkerliek ziekenhuis de Virtuele Oogkliniek verder uit. Hierdoor krijgen nieuwe patiënten sneller duidelijkheid over hun oogklachten. De wachttijd bij de Oogkliniek kan nu nog oplopen tot zes maanden. Straks krijgen patiënten sneller hulp dankzij een nieuwe digitale werkwijze en kunnen ze binnen drie maanden terecht.
De Virtuele Oogkliniek werd eerder succesvol ingezet bij controle-afspraken voor bestaande patiënten. Nu wordt deze aanpak ook gebruikt voor nieuwe patiënten. Dit betekent: kortere wachttijden, minder ziekenhuisbezoeken en toch kwalitatief hoogwaardige oogzorg. Optometristen doen een intake waarbij ze de klachten in kaart brengen en oogscans maken met behulp van slimme apparatuur. De oogarts beoordeelt deze beelden op een later moment, zonder dat een verder fysiek consult nodig is.
Patiëntenportaal en BeterDichtbij-app
De uitslag én het verdere behandelplan – zoals medicatie of een eventueel vervolgconsult – zijn te vinden in het digitale patiëntenportaal MijnElkerliek. De patiënt wordt hierover ingelicht via de ‘BeterDichtbij’-app. Wanneer je gebruik maakt van deze app maakt de patiënt makkelijker en veilig contact met de zorgverlener. “Met deze manier van werken willen we onze patiënten sneller helpen met behoud van de kwaliteit van onze zorg”, vertelt oogarts Samuel Verkerk “Het zorgt ervoor dat we meer tijd hebben voor de complexe oogzorg. Ook krijgen nieuwe patiënten sneller duidelijkheid over hun situatie.”
Zorg slimmer organiseren
Oogheelkunde is binnen het Elkerliek een van de drukstbezochte afdelingen, doordat de bevolking vergrijst en mensen steeds ouder worden. Hierdoor groeit het aantal patiënten met oogproblemen snel. Die toenemende vraag legt druk op de beschikbare tijd en ruimte voor poliklinische afspraken en oogoperaties. Daarom zijn slimme en toekomstbestendige oplossingen nodig. “De vergrijzing dwingt ons na te denken over hoe we zorg anders en efficiënter kunnen organiseren”, zegt optometrist Susan van Kleef. “De Virtuele Oogkliniek is daar een goed voorbeeld van: minder wachttijd, meer duidelijkheid en zorg op maat.”
Voordelen voor de patiënt
Deze nieuwe werkwijze verkort de wachttijd en patiënten hebben sneller duidelijkheid over hun oogklachten. Ze hoeven bovendien minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Onderzoek toont verder aan dat digitale beoordeling van oogbeelden net zo betrouwbaar is als een fysieke beoordeling door de oogarts. Deze manier van werken sluit aan aan bij de bredere koers van het Elkerliek om de zorg toegankelijker én toekomstbestendig te maken.
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00
