
Gemeente Helmond traag in het beantwoorden van vragen
Gemeenten in Noord-Brabant hebben zich verbeterd in het beantwoorden van vragen per mail ten opzichte van vorig jaar. Maar Helmond en enkele andere gemeenten blijven duidelijk achter. Dat blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
Van alle Noord-Brabantse gemeenten geeft 86 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar lag dit percentage nog op 64 procent van de gemeenten. Hiermee presteert de provincie dit jaar boven het landelijk gemiddelde. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag. 7 procent van de Noord-Brabantse gemeenten heeft dit jaar na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Ook de gemeente Helmond behoort tot deze gemeenten, net als de gemeenten Etten-Leur, Oss en ‘s-Hertogenbosch. Vorig jaar was dit nog bij 18 procent van de gemeenten het geval.
Bereikbaarheid en privacy
In Noord-Brabant vermeldt dit jaar 20 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website. Vorig jaar ging dit nog om 23 procent van de gemeenten. 5 procent van de gemeenten in Noord-Brabant verplicht burgers onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 7 procent.
De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, vind je hier.
Lees ook: ‘Gemeente moeilijk bereikbaar door ‘vele extra telefoontjes‘
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00