GroenLinks en VVD willen fatbikes in Helmond aan banden leggen
Zowel GroenLinks als de VVD willen een oplossing voor de problemen die fatbikes veroorzaken in Helmond. Op 22 juni reed een 14-jarige jongen op een fatbike een 4-jarig kindje aan in de Veestraat. De partijen besloten naar aanleiding van dit incident vragen te stellen aan de gemeenteraad. Doel is om (opgevoerde) fatbikes uit het centrum te weren en strengere controles uit te voeren.
GroenLinks wil weten of de controles naar aanleiding van het incident in juni worden geïntensiveerd. “Jazeker. Politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) onderkennen het probleem, want tijdens grotere verkeerscontroles is dit een speerpunt. Wij handhaven in het kader van de verkeersveiligheid op fatbikes, die gelijkgesteld zijn aan elektrische fietsen”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
De boa’s controleren in het voetgangersgebied en kunnen mensen op fatbikes op de bon slingeren, zegt de woordvoerder: “Snelheidscontroles zijn een bevoegdheid van de politie. Er wordt niet alleen gehandhaafd op fatbikes, maar ook op te snelle fietsen en scooters in het algemeen. Momenteel controleren we de snelheid van fatbikes al scherp en dat heeft zeker de aandacht van de politie.”
Zero tolerance
In 2024 zijn er tot nu toe vier geregistreerde ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd in Helmond. Een daarvan vond in het centrum plaats en daarbij was een minderjarige bestuurder van een fatbike betrokken. De VVD wil weten wat de gemeente doet om fatbikes uit het centrum te weren. “In het centrum van de stad is het van 09.00 tot 21.00 uur niet toegestaan om te fietsen, dus ook niet op een fatbike”, zegt de woordvoerder.
Voor fatbikes gelden dezelfde regels als voor e-bikes, laat de woordvoerder weten: “Dat betekent dat opvoeren niet is toegestaan en de constructiesnelheid niet mag worden aangepast. Politie en Handhaving hanteren een ‘zerotolerancebeleid’ binnen het voetgangersgebied. Dat betekent dat elke fietser binnen de venstertijden altijd direct een bekeuring krijgt wanneer deze staande wordt gehouden.”
Tachtig bekeuringen
Politie en Handhaving voeren regelmatig controles uit als het om fietsen in het voetgangersgebied gaat. “De handhavers doen dit meestal in uniform en soms ook in burgerkleding, om de pakkans te vergroten. Om de mensen op fatbikes staande te kunnen houden, wordt een motoragent ingezet. De politie zet ook regelmatig de zogenoemde ‘rollerbank’ in om de elektrische fietsen te controleren op de maximale snelheid.”
Vanaf 1 april 2024 tot 1 augustus 2024 deelden boa’s in totaal tachtig bekeuringen uit aan fietsers in het voetgangersgebied in het centrum. “Tijdens de controles in het voetgangersgebied wordt een gemeentelijke cameraobservant ingezet. Deze observant kan het gebied goed overzien en de politie en handhavers op straat direct informatie geven waar en wie er fietst in het voetgangersgebied. Zo krijgen mensen die afstappen als ze de handhavers in de verte zien, alsnog een bekeuring.”
Verrijdbare bloembakken
Een vraag die de VVD ook bezighoudt, is hoe ondernemers en bewoners betrokken worden bij de aanpak van deze problematiek. “Politie en boa’s hebben contact met enkele lokale ondernemers om de overlast beter inzichtelijk te krijgen”, stelt de woordvoerder. “Zo heeft de gemeente verrijdbare bloembakken geplaatst op advies van de lokale ondernemers en wordt samen besproken op welke dagen en tijden de meeste overlast wordt ervaren.”
Gemeente Helmond geeft aan zich bij de landelijke acties en lobby tegen fatbikes aan te sluiten. “Wij willen ook meer en een betere regelgeving op dit gebied. De politie heeft extra aandacht voor fatbikes, vooral vanwege het rijgedrag van de jonge bestuurders. Vergrendeld rijden de fatbikes 25 kilometer per uur. Sommige merken ontgrendel je eenvoudig met een app. Zo’n fatbike wordt in een offroad modus gezet en behaalt dan met gemak een snelheid van 45 kilometer per uur.”
Volgen
Dit snelle vergrendelen en ontgrendelen levert moeilijkheden op bij controles op de rollerbank. “Het streven van de politie is dan ook om de snelheid vast te stellen door middel van het volgen van de fatbike, om te bewijzen dat zo’n e-bike harder rijdt dan 25 kilometer per uur”, besluit de woordvoerder.
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00