
Laatste wals over duurzaam aangelegde Rochadeweg in Helmond
De afscheidingen zijn weer aan de kant op de Rochadeweg op het industrieterrein. Vanaf donderdagavond 18.00 uur is de weg weer officieel geopend voor alle verkeer. Wethouder Martijn de Kort en Stef Scheutjens, Van Gelder regiodirecteur Zuid, reden afgelopen woensdag het laatste stukje asfalt aan met een elektrische asfalteringsmachine oftewel wals.
Het asfalt aan de Rochadeweg was dringend toe aan vervanging omdat er veel scheuren en spoorvorming was. Dat kan ook niet anders met elke dag meer dan 14.000 voertuigen die over deze weg rijden. André van der Krogt, projectmanager bij de gemeente, Niels Rutten, parkmanager van Stichting Bedrijventerreinen Helmond (SBH) en Stef Scheutjens van Van Gelder BV zijn zeer tevreden over het project.
“We zijn zelfs zes weken eerder klaar dan in de planning staat. Het is een project wat heel positief verlopen is. We zijn binnen de begroting gebleven. De planning is ruimschoots gehaald. Er is duurzaam en met veel innovatieve ideeën gewerkt. Dat betekent dus minder hinder voor de bedrijven, het verkeer en ook de omwonenden. Het nieuwe wegdek zorgt ook weer voor energiezuinig rijden. Daarnaast denken we dat dit asfalt zelfs bestendiger is dan de oude soort.”
Goede voorbereiding is belangrijk, geven de heren aan. “We konden het werk overdag uitvoeren in plaats van in de nachten. Iets wat nog steeds gebruikelijk is. Minder nachtelijke geluidshinder voor de omgeving, onze mensen konden werken in de reguliere uren. En overdag hebben we ook meer mensen ter beschikking dan in de avonduren.”
“We kunnen trots zijn op de soepel gelopen communicatie tussen alle partijen. En ja, het is maar wat zwart asfalt, maar ook hier hebben we ons ingesteld op zero-emissie. We hebben elektrische voertuigen gebruikt, zelfs de asfalteringsmachine is elektrisch. Daarnaast is ruim 75% van de 4.800 ton asfalt die is gebruikt, hergebruikt asfalt. Oud asfalt kan gewoon door de brekers heen. Daar wordt dus 25% ander materiaal toegevoegd om de asfaltmix af te maken. Deze speciale mix is een zogenoemde warmmix. Het hoeft maar tot maximaal 140 graden verwarmd te worden, dat is 30 graden lager dan bij de normale mix. Dat betekent minder CO₂ uitstoot. Wat betekende dat wij ook de zogenaamde SPUK subsidie konden binnenhalen.”
Wethouder Martijn de Kort is trots dat Helmond vooroplopen met deze innovatieve en duurzame aanpak: “Het zijn keuzes die we bewust maken. We hebben een grote opgave liggen met betrekking tot onze klimaatplannen. Het project is in goede afstemming met de omgeving verlopen. Door in fases te werken, hebben we de bedrijven zo min mogelijk belast. En er ligt nu duurzaam asfalt waar we weer jaren mee vooruit kunnen.”
Foto’s: Hans Choufoer
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00






