
Nieuwe directeur, nieuwe Cacaofabriek: ‘We bieden meer dan metal’
Met Xander Dohmen aan het roer vaart De Cacaofabriek een nieuwe koers. De nieuwe directeur-bestuurder is sinds afgelopen september actief in Helmond. Onder zijn leiding moet er vooral meer te doen zijn in de culturele hotspot. Zo moeten er meer concerten en meer filmprogramma’s komen. Ook neemt Dohmen de horeca flink op de schop. In gesprek met een spraakwaterval: “In september ga je de nieuw ingezette koers zeker merken.”
Aan ambities geen gebrek bij de nieuwbakken directeur. Hij wil het bestaande programma-aanbod vooral verbreden, zodat De Cacaofabriek nog meer mensen aan zich weet te binden. Momenteel staat het culturele centrum van Helmond vooral bekend om de rock- en metalconcerten. Die blijven, bezweert Dohmen. Het streven is om ook liefhebbers van andere stromingen aan te spreken.
Metalheads hoeven volgens Dohmen niet bang te zijn dat hun geliefde muziekstroming minder te horen zal zijn in Helmond. Integendeel. De directeur geeft aan vroeger zelf een metalhead te zijn geweest, maar zich niet meer te willen beperken tot een specifieke stroming: “Veel mensen associëren De Cacaofabriek met rock en metal. We blijven dat genre zeker programmeren, maar we bieden veel meer. Je kunt bij ons ook terecht voor hiphop en tributebands. Dat weet helaas niet iedereen, dus moeten we ervoor zorgen dat we onze naamsbekendheid verbeteren.”
Aanbod verbreden
De horizon moet verbreed worden, maar dat gebeurt volgens Dohmen met respect voor de trouwe bezoeker. “Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt. Wat we erg belangrijk vinden, is dat we beter moeten uitdragen wat je hier allemaal kunt beleven. Er is hier ook ruimte voor tributebands bijvoorbeeld. Dan heb ik het alleen nog maar over muziek. Ook kun je hier voor films en exposities terecht. Ons bestaande aanbod willen we verbreden.”
Die verbreding moet plaatsvinden met twee nieuwe mensen. De huidige organisator – Wim Strijbosch – vertrekt namelijk naar Deurne. Het gemis wil Dohmen opvangen met een film- en een muziekprogrammeur: “Het is erg knap dat Strijbosch in zijn uppie twee verschillende cultuurtakken op zich nam. Dat verdient respect. Ik denk wel dat er een verdiepingsslag te maken valt door de twee segmenten afzonderlijk te verdelen. Zo kunnen we meer uit het filmprogramma halen. Dat kan door meer vraag-antwoordgesprekken te organiseren met regisseurs bijvoorbeeld.”
Samenwerkingsverbanden
Ook moet De Cacaofabriek meer ruimte bieden aan jonge makers. “Recent verscheen bijvoorbeeld ‘De Burgemeestersmoord’: een film die door een Somerense regisseur werd ingeblikt. Dat soort initiatieven uit de regio willen we stimuleren. Er zit veel talent in deze gemeente en hoe mooi zou het zijn als we dat hier in De Cacaofabriek kunnen laten zien? Hier ligt een mooie taak voor een nieuwe filmprogrammeur”, stelt Dohmen.
Een nieuwe muziekprogrammeur moet samenwerkingsverbanden aangaan met andere Helmondse instanties. “Deze rol stopt niet bij het programmeren van popacts. Ook voor klassieke muziek mag meer aandacht komen. Het is trouwens niet zo dat al we al onze optredens in de popzaal laten plaatsvinden. Ook in de Foyer of buiten op het plein kunnen concerten gehouden worden. Daarnaast kunnen we ook optredens organiseren die op andere plekken in de stad plaatsvinden. Er is veel meer mogelijk dan nu het geval is. Wat dat precies is, moeten we onderzoeken.”
Merknaam
Er wordt volgens de directeur zeker niet gesneden in de huidige programmering. Het aanbod wordt vergroot en bestaande concepten worden beter uitgenut. “Eind vorig jaar hebben we ‘Otakat’ opgezet. Een festival dat in het teken stond van de Japanse popcultuur. Hoe gaaf zou het zijn als we dat succes verder uitbouwen en er een merknaam van maken? Dan denk ik bijvoorbeeld aan het programmeren van een J-popartiest (J-pop staat voor Japanse pop: red.) en die show promoten als ‘Otakat presents’?”
‘Otakat’ is volgens Dohmen een goed voorbeeld van een succesvol samenwerkingsverband. In dit geval met jongeren. Als het aan de directeur ligt, komen er meer van dit soort samenwerkingsverbanden: “Jongeren weten zelf heel goed wat hip is en laten zich niet dicteren door de media. Mijn kinderen luisterden zes maanden geleden al naar muziek die nu pas in de Top 40 staat. Als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken, moet je met hen in gesprek gaan. Als je alleen gaat zenden, werkt dat vaak niet.”
School heeft meerwaarde
Die gedroomde samenwerking met jongeren lijkt binnen niet al te lange tijd de dagelijkse realiteit te worden. Tegenover De Cacaofabriek komt namelijk een Jan van Brabantcollege. “De komst van die school is goed nieuws. Er moeten tussen de elfhonderd en twaalfhonderd leerlingen op die school terechtkunnen. Door de samenwerking op te zoeken, kunnen we die jongeren aan ons binden en tegelijkertijd het lesaanbod verbreden. Er valt veel uit te halen, dus de komst van die school – waar vast een hoop jonge makers opzitten – is een goed teken. Het is een meerwaarde voor Helmond.”
Hoewel Dohmen de komst van een school recht tegenover De Cacaofabriek wel ziet zitten, levert het tegelijkertijd onzekerheid op. De bouw van het Jan van Brabantcollege gaat mogelijk ten koste van de huidige parkeergelegenheid. Daarnaast wordt het organiseren van evenementen als ‘Hellmond Open Air’ en ‘Pirate Metal Party’ bemoeilijkt door de komst van de school. “Van wat ik begrepen heb, moet de nieuwe vestiging van het Jan van Brabantcollege in 2027 een feit zijn. Na de zomer dit jaar wordt begonnen met de bouw ervan”, stelt Dohmen.
Koffiedik kijken
De directeur geeft aan zich hard te maken voor de door de gemeente beloofde 135 parkeerplaatsen. Deze parkeergelegenheid heeft De Cacaofabriek hard nodig: “Mensen die hier workshops en evenementen organiseren, moeten hier wel hun auto kwijt kunnen. Er is toegezegd dat we recht hebben op een specifieke hoeveelheid parkeerruimte. Dat is verder aan de gemeente om dat te realiseren.”
Momenteel is de toekomst van festivals als Hellmond Open Air en Pirate Metal Party na 2025 nog onzeker. “De bult op het voorterrein blijft liggen, maar hoe het verder moet qua evenementen is vooralsnog onduidelijk. We gaan in gesprek met omwonenden en de gemeente in een klankbordgroep. Het is nog koffiedik kijken over wat uit deze gesprekken komt”, aldus Dohmen.
Horeca op de schop
Over koffie gesproken: ook op het vlak van de horeca in De Cacaofabriek wil Dohmen een verandering in gang zetten. De korte versie is dat het beter en grootser moet. “De horeca moet een smoel krijgen. Mensen moeten zich hier direct welkom voelen en iets bijzonders voorgeschoteld krijgen. Je moet een belevenis bieden. Om dat voor elkaar te krijgen, moet er het een en ander veranderd worden. Er is tien jaar lang op dezelfde manier gewerkt en die formule raakte sleets. Tijd voor een herstructurering”, verduidelijkt de directeur.
Die herstructurering moet ontstaan door een betere afstemming tussen de horeca in De Cacaofabriek en de stichting. “De menukaart moet beter aansluiten op het aanbod”, geeft de directeur aan. “Deze twee takken moeten samen gaan werken en elkaar versterken. Er moet meer gedaan worden met minder mensen. Tot nu toe werkt deze insteek, want de horecatak klimt langzaamaan uit de rode cijfers. We zijn van ver gekomen, maar het gaat nu de goede kant op. In 2025 geven we de horeca meer body en zorgen we ervoor dat mensen ook voor het eten naar deze plek komen.”
Chocolade
Zo moet de rol van chocolade groter worden. “Dan denk ik aan proeverijen bijvoorbeeld. Er moet meer sprake zijn van beleving”, meent Dohmen. “Als je hier wat bestelt, moet dat een blijvende herinnering worden. Mensen verrassen moet het motto zijn. In september dit jaar ga je onze nieuw ingezette koers zeker merken.”
De drie pijlers waarop De Cacaofabriek gebouwd is, moeten volgens de directeur flink onderstreept worden in 2025. “Het draait om vermaken, verbinden en veroorzaken. Mensen moeten ons bezoeken omdat ze vermaakt willen worden. Het zou mooi zijn als ze vervolgens in contact komen met gelijkgestemden en een verbintenis delen. Als uit die verbintenis een nieuw initiatief ontstaat, heeft een bezoekje aan De Cacaofabriek dat veroorzaakt. Dat zou toch mooi zijn?”
Foto: Dit is Helmond
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00
Misschien eens minder cover/ tributebands en meer originele artiesten.