Provincie wil omleiding N279 aan oostelijke zijde Berkendonk onderzoeken

Al lange tijd wordt in het kader van de vernieuwing van de N279 tussen Asten en Den Bosch gesproken over het gedeelte dat langs de Helmondse wijk Dierdonk loopt. Uit een publicatie van de provincie over reacties van het meedenkplatform blijkt dat zij nu een nieuwe mogelijkheid onderzoekt. In die variant wordt de provinciale weg ten noordwesten van Vlierden omgeleid, aan de oostkant van recreatieplas Berkendonk.

“Voor Veghel en Dierdonk onderzoeken we omleidingen om een deel van het tracé te verleggen. Andere voorstellen voor omleidingen vallen af. Want deze dragen niet voldoende bij aan het oplossen van de problemen op de N279. Of ze hebben qua ruimtelijke inpassingen een te grote impact”, aldus de provincie.

‘Te onderzoeken’
Eerder werden opties gepresenteerd om de weg tussen de stad en Dierdonk door te leiden, of met een bocht om de wijk heen. Het nieuwe tracé dat nu in beeld komt is te zien op een kaart die de provincie openbaar maakte. Op die kaart staat de route gemarkeerd als: ‘te onderzoeken’.

Bij de wijkraad in Dierdonk leidde dit tot positieve reacties. Maar de dorpsraad in Bakel is faliekant tegen het aanleggen van een nieuwe weg. Die komt dan immers mogelijk vlak tegen het dorp aan te liggen. Bovendien loopt in de nieuwe optie de toekomstige route mogelijk ook gedeeltelijk over grondgebied van de gemeente Deurne.

Ruimtelijke impact
Bijzonder is dat de nieuwe voorgestelde omleiding ten oosten van Berkendonk betekent dat er een nieuw stuk weg moet komen. Terwijl de provincie bij de bevindingen van het meewerkplatform juist concludeert geen extra asfalt te willen: “De aanleg van nieuwe wegen heeft namelijk te veel ruimtelijke impact in verhouding tot de voordelen die ze bieden voor de problemen op de N279.”

Verder in noordelijke richting zijn er volgens de kaart van de provincie twee opties. De ene leidt het verkeer aan de westelijke kant over de weg tussen Bakel en Aarle-Rixtel, richting het al bestaande gedeelte van de N279. De andere route loopt in noordwestelijke richting, en sluit aan op de bestaande rotonde op de provinciale weg halverwege Beek en Donk en Gemert.

Parallelstructuur
“In de komende fase, die duurt tot begin 2025, werken we toe naar het selecteren van drie á vier kansrijke alternatieven. Dit is een samenstel van oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen aan kruisingen, vormgeving van de weg en mogelijke omleidingen”, zegt de provincie. In de eindoplossing kan de indeling verschillen per deel van de N279. Dat is afhankelijk van de lokale situatie. Zo wordt voor het deel bij Dierdonk gedacht aan een parallelstructuur. Waarbij het doorgaand en lokaal verkeer van elkaar gescheiden zijn.

Geen tunnel
Een tunnel bij de N279 ter hoogte van de aansluiting met de N270 komt er in elk geval niet. “In deze fase keken we naar de technische haalbaarheid en verwachte kosten van deze ideeën. In Helmond staan de kosten voor een tunnel niet in verhouding tot de voordelen. Hierdoor kunnen we nut en noodzaak niet aantonen. Daarom is het zinvoller in de volgende fase te kijken naar andere oplossingen. Zoals omleidingen en het scheiden van rijbanen, in plaats van deze relatief dure oplossingen”, besluit de provincie.

Foto: Provincie Noord-Brabant/Google

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Gepubliceerd door Dit is Helmond John Janssen - Redactie

Eindredacteur Dit is Helmond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *