Samenwerken voor zorg op juiste moment, op juiste plek

Iemand wordt ’s nachts wakker met druk op de borst of merkt dat de partner kampt met suïcide gedachtes. Wat doet iemand in deze gevallen? Is er sprake van spoed of niet? Zorgverleners uit de regio werken samen om ervoor te zorgen dat patiënten op de juiste plek hulp krijgen. Marie-José Frolichs van de GGZ Oost Brabant en Manouk Oerlemans van Huisartsenposten Oost-Brabant vertellen meer over deze samenwerking. “Ik raad iedereen aan op de app ‘Moetiknaardedokter’ te downloaden.”

Om patiënten zo goed mogelijk te helpen én zorgverleners te ontlasten, zijn zorginstellingen uit Helmond en de Peelregio beter gaan samenwerken. Marie-José Frolichs, sociaal verpleegkundige bij de GGZ Oost Brabant vertelt over de veranderingen binnen haar organisatie. “Sinds juli vorig jaar werken we binnen de 7 x 24 uurs crisisdienst met de functie triagist. Wanneer een patiënt contact opneemt, schatten we in hoe urgent de situatie is. Op basis van die informatie beslissen we hoe we verder handelen”, vertelt ze. “Het voordeel is dat patiënten die al bij ons bekend zijn, voortaan direct met ons kunnen bellen. Ze hoeven hun verhaal niet eerst te doen bij de huisartsenpost. Bovendien hebben wij het dossier direct bij de hand.” Door deze manier van werken kan snel ingeschat worden of er sprake is van spoed óf dat een afspraak op korte termijn nodig is. Marie-José: “Als je ’s nachts belt en je weet dat je de volgende dag al terecht kunt, dan ben je vaak al gerustgesteld. Dat perspectief kan in veel gevallen het verschil maken.”

Spoed of toch niet?

Ook triagist bij Huisartsenposten Oost-Brabant Manouk Oerlemans merkt verschil: “De samenwerking met de GGZ-triagist levert veel voordelen op, zowel voor de patiënt als voor de zorg.  De GGZ kan zo doen waar zij goed in zijn en wij als Huisartsenpost kunnen daardoor onze aandacht volledig richten op de patiënten waar wij voor staan opgesteld.”

Om de druk op te zorg verder te verlichten, is de website en app ‘Moetiknaardedokter’ ontwikkeld. Manouk: “We merken dat er best veel mensen naar de spoedpost bellen terwijl dat niet nodig is. Daardoor moeten urgente klachten wachten.” Ze geeft een voorbeeld: “Onlangs werd ik ’s avonds laat gebeld over een verstuikte enkel. Je mag ons in de avond, de nacht en in het weekend natuurlijk altijd bellen met een spoedvraag, maar een verstuikte enkel kan echt even wachten tot de volgende dag en dan bel je gewoon je huisarts. Raadpleeg bij twijfel de app, dan heb je snel duidelijkheid of het nodig is om te bellen.”

Voor iedereen passende hulp

De twee zijn blij met de intensievere samenwerking, maar er zijn wat hen betreft ook nog stappen te zetten. Marie-José: “We hebben mooie stappen gezet samen, ik zie echt dat dingen verbeterd zijn en de lijnen korter zijn geworden. Wat ik belangrijk vind, is dat we onszelf steeds de vraag stellen: hoe kunnen we de patiënt zo snel mogelijk passende hulp bieden? Hoe we dat organiseren, blijft een uitdaging waar we continu samen aan werken.”

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door Elkerliek Ziekenhuis

Het Elkerliek ziekenhuis is een modern, algemeen ziekenhuis. Wij zorgen voor je, op drie locaties in de regio. In Helmond staat de hoofdvestiging: het centrum voor langdurige en intensieve zorg, complexe operaties en poliklinische hulp. Ook vind je hier de Spoedeisende Hulp en Eerste Hart Hulp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *