Compaen aan de slag met klachten infraroodpanelen
Woningstichting Compaen is afgelopen dagen aan de slag gegaan met de vele klachten en vragen van bewoners van de Zeeltstraat en Ruisvoornstraat over de slechte verwarming van hun huizen en de extreem hoge energiekosten. Dit is Helmond vroeg naar de stand van zaken.
Afgelopen maandag was er een spoedvergadering bij woningstichting Compaen. Dit is Helmond nam daarna contact op met de vraag of men bezig is met oplossingen voor in ieder geval de korte termijn. We spraken met Sandra van der Heiden, senior communicatieadviseur van Compaen. “Wij hebben afgelopen vrijdag contact gehad met mevrouw Van Hemert en twee straalkachels bezorgd. Want uiteraard willen wij als Compaen dat niemand van onze bewoners in de kou zit. Een toezegging tot compensatie van haar energierekening is ook gedaan”, vertelt Van der Heiden. “Intussen zijn we bezig om telefonisch contact op te nemen met de huurders die zich in het verleden al hebben beklaagd.”
Lees ook: Helmondse Patricia: “Ik heb het warm, nu mijn buren nog
Oproep aan de huurders
De huurders aan de Zeeltstraat en Ruisvoornstraat die al melding deden bij Compaen worden momenteel gebeld. Zij ontvangen van Compaen in ieder geval zo snel mogelijk een straalkachel. Zodat op korte termijn de woningen beter verwarmd worden. “Huurders van deze straten die zich nog niét bij ons gemeld hebben, roepen we hiermee op om zo snel mogelijk met ons contact op te nemen”, zegt Van der Heiden. “Dan gaan we ook bij hun aan de slag om het voldoende warm te krijgen.” Bij velen is ondertussen ook de eindafrekening van de energiekosten op de mat gevallen. Hoe gaat de woningstichting hiermee om, vroegen wij ons af. “Ook deze klachten kunnen deze huurders bij ons aangeven. Gezamenlijk bekijken we hoe het contract, de betaling en de kosten in elkaar steken. Dan nemen we per eindafrekening individueel een besluit of en hoe zij compensatie krijgen.”
Een aardgasvrij plan
Woningen aardgasvrij renoveren. Dat was de opdracht die Compaen gaf aan de werkgroep die het plan voor de renovatie van de woningen aan de Zeeltstraat en Ruisvoornstraat ging opzetten en uitvoeren. Compaen kwam uit op het aanbrengen van zonnepanelen en het verwarmen van de woningen met infrarood panelen. Van der Heiden: “Het idee om goed geïsoleerde woningen te verwarmen met warmtepanelen met Nanotechniek kwam in de markt op als (één van de) mogelijkheden om aardgasvrije woningen te creëren. De woningen in de Ruisvoornstraat en Zeeltstraat werden op dat moment in fases gerenoveerd en verbeterd met isolerende maatregelen. Om aan de wens van aardgasvrije woningen te voldoen, hebben we in eerste instantie drie vrijgekomen woningen voorzien van vergaande isolatiemaatregelen. Zoals Tripleglas/ HR +++glas en extra vloerisolatie. En infraroodpanelen met Nanotechniek.”
Nanotechniek
“De gebruikte warmtepanelen zijn geen ‘gewone’ infraroodpanelen. De panelen zijn voorzien van Nanotechniek. Samen met de hoge isolatiemaatregelen werken deze warmtepanelen goed als hoofdverwarming. De monitoring van een jaar van de drie testwoningen toonde dat ook aan”, stelt Compaen. “Daarop is gekozen om ook in volgende fases dit totaalpakket aan te bieden aan ‘blijvende’ bewoners. De huurders die tijdens de renovatie in deze huizen woonden, kregen het aanbod om hun woning gasvrij te maken. Zij konden kiezen of zij de infraroodpanelen wilden hebben. Er staan dus tussen de 51 woningen ook nog huizen die nog door gas verwarmd worden. Ons projectteam is destijds, ongeveer 6 jaar geleden, gegarandeerd dat totale verwarming met infraroodpanelen met Nanotechniek mogelijk was. De testfase bij de drie woningen bevestigden deze keuze. Heel vreemd is nu dat er óók bewoners zijn die géén problemen hebben met de panelen en dus wél hun huis voldoende verwarmd krijgen.”
Lees ook: Helmondse Patricia: “Mijn hele buurt zit in de kou
Lange termijn
De problemen die de huurders melden, zijn niet nu pas ontstaan. Al een jaar lang hebben huurders bij Compaen hun klacht neergelegd en werd er voor hun gevoel niets gedaan met de klachten. Velen voelden zich niet serieus genomen. Compaen zegt hierop; “We wijten dit zelf aan het feit dat we gewoon al die klachten niet met elkaar in verband hebben gebracht. Voor ons waren het losse klachten die we op dat moment oplosten door bijvoorbeeld een monteur langs te laten komen. We kregen ook niet van alle huurders klachten en zagen het dus als individuele problemen. Nu pas blijkt dat het om een totaalprobleem gaat.” Uiteraard wilde Dit is Helmond weten wat er op de lange termijn gaat gebeuren. “Omdat we nog in gesprek zijn met het bureau dat het onderzoek gaat doen, en er nog geen opdrachtbevestiging en plan van aanpak is, noemen we nog geen naam. We kunnen ook nog niets zeggen over de tijdspanne en de grootte en impact. Zodra we meer weten over aanpak, onderzoeksvragen en tijdsbestek waarin we resultaten verwachten, kunnen we meer vertellen”, besluit Van der Heiden.
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in jouw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00