
Transitieagenda voor maatregelen Kasteel-Traverse
De Peelgemeenten willen nadrukkelijk betrokken worden bij de uitwerking van maatregelen om het verkeer op de Kasteel-Traverse in Helmond af te bouwen. Dit als reactie op de Mobiliteitsvisie van de gemeente Helmond. Daarom stelde wethouder Arno Bonte samen met de regiogemeenten een ‘transitieagenda’ op. Die moet de basis vormen voor het participatieproces met de regio. De transitieagenda wordt als addendum aan de Mobiliteitsvisie toegevoegd.
Helmond wil met de doelstellingen in de Mobiliteitsvisie 2040 de leefbaarheid in het centrum verbeteren. Centraal in de visie staat het stapsgewijs afbouwen van het autoverkeer op de Kasteel-Traverse. Een voorwaarde daarbij is een ‘robuust flankerend maatregelenpakket’. Uitgangspunt daarbij is dat de overlast niet naar andere plekken wordt verplaatst.
Transitieagenda Kasteel-Traverse
Bij de maatregelen staat het investeren in alternatieve routes en alternatieve vormen van vervoer centraal. Bij de uitwerking van de transitieagenda wordt in beeld gebracht welke effecten de maatregelen hebben op de gehele regio. Daarvoor wordt beleidsmatig, modelmatig en cijfermatig in beeld gebracht waar de knelpunten nu liggen. En wat de verwachte effecten van maatregelen elders in het systeem zijn. Zo kunnen knelpunten zo effectief mogelijk kunnen worden aangepakt en ongewenste neveneffecten worden voorkomen.
Alternatieve infrastructuur
De transitieagenda bestaat uit verschillende onderdelen en wordt in de komende tijd, samen met de regio, verder uitgediept. Een van de onderdelen is een alternatieve infrastructuur. Daarbij gaat het om de verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N279. Ook gaan de partijen samen lobbyen voor een verbreding van de A67. Bovendien komt er een onderzoek naar een bypass voor de Kasteel-Traverse. Dat zou bijvoorbeeld gerealiseerd kunnen worden via het toekomstige Houtsdonktracé.
Hoogwaardig openbaar vervoer
Tegelijk gaat men investeren in hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), in combinatie met regionale HUB’s. Zo komt er een onderzoek naar een HOV-buslijn over de N270, in aansluiting op de HOV4, van Eindhoven via de Automotive Campus en Helmond-Centrum naar Deurne. Ook komt er onderzoek naar een noord-zuid HOV-lijn voor een snelle verbinding van Helmond naar Laarbeek en Gemert-Bakel in het Noorden en Asten en Someren in het Zuiden. Tegelijk wordt bekeken wat de beste locaties zijn voor regionale HUB’s, waar reizigers gemakkelijk over kunnen stappen op de trein en HOV-lijnen.
Fietsen naar het werk
Ook fietsen naar het werk is onderdeel van de transitieagenda. Daarbij moeten werkgevers hun personeel verleiden om vaker de (elektrische) fiets naar het werk te pakken. Hiervoor is een verbeterde fietsinfrastructuur op bedrijventerreinen nodig. Ook moet het regionale netwerk van snel- en doorfietspaden worden uitgebreid.
Gedragsverandering
Tenslotte rollen de gemeenten een regionale campagne uit voor het bevorderen van het gebruik van fiets en OV. Hierbij horen afspraken met werkgevers over het bevorderen van ‘spitsmijden’ en thuiswerken.
Regionale Mobiliteitsvisie
De stappen in het afwaarderen van de Kasteel-Traverse moeten gelijke tred houden met de effectiviteit van de lokale en regionale maatregelen. In samenwerking met de regionale gemeenten bepaalt de gemeente Helmond wanneer en of een volgende stap verantwoord is. Daarvoor komt er een regionale Mobiliteitsvisie. Het doel is uiteindelijk het verbeteren van de leefbaarheid en het goed en bereikbaar hebben en houden van het multimodaal regionale mobiliteitssysteem.
Tip de redactie
Ditishelmond.nl
Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Altijd Dichtbij!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00