Het boodschappenlijstje voor je thuiskantoor

Een laptop, een stopcontact, een internetverbinding, en meer heb je niet nodig voor je thuiskantoor. Was dat maar waar! Er komt best wel wat bij kijken als je de administratie van je bedrijf op een fatsoenlijke manier thuis wilt doen.

Leg beslag op een vrije ruimte

Niet elke hoek van je huis is geschikt als kantoor. Installeer je bijvoorbeeld niet in de woonkamer of op een plek waar veel gezinsleden door lopen, want dat leidt vreselijk af. Ideaal is een weinig tot niet gebruikte kamer. Wees rigoureus met het weggooien van de spulletjes die daar stof staan te vergaren. Zijn er toch zaken die niet weg mogen, maar elders in huis in de weg zouden staan? Een opslagruimte huren is dan de oplossing, zelfs als het maar om enkele kartonnen dozen gaat. Ga voor een vertrouwde onderneming, ook als deze wat verder weg ligt van Helmond. Belangrijk is dat alles schoon, droog en veilig bewaard wordt, maar vlot bereikbaar is vanaf eender welke snelweg.

Bureau en stoel

Verwen jezelf een beetje en ga voor ergonomisch materiaal voor een goede werkhouding aan de computer. Neem eventueel een zit-sta bureau voor wat extra beweging of overweeg zelfs een stoelfiets om je bloedsomloop te stimuleren. Ergonomisch meubilair heeft alleen maar zin als je ook zorgt voor optimale verlichting van je werkplek. Deze is cruciaal voor je productiviteit. Werk je meestal later op de dag? Wees dan lief voor je circadiaans ritme en vermijd blauw licht.

Hard- en software

Een goede laptop hoeft niet veel te kosten. Gebruik je echter “zware” programma’s, wees dan bereid om enkele euro’s extra uit te geven. Heb je ook een printer nodig, kies dan een veelzijdig apparaat dat ook kan fotokopiëren en scannen. Een sterke internet verbinding is een must, eventueel met een wifi booster. Momenteel zijn de belangrijkste providers in Helmond Vodafone, Fiber en T-Mobile. Kijk welke aanbieder een interessant pakket levert en hou vooral rekening met ruimte op de cloud als je vaak onderweg bent en je overal en altijd je gegevens wilt raadplegen.

Papier hier

Ook in je thuiskantoor is een goede organisatie belangrijk. Zorg dus voor een archiefkast waarin je je documenten netjes kunt bewaren. Geef je de voorkeur aan papierloos werken? Dat is natuurlijk ook goed, maar denk eraan dat sommige documenten best nog altijd in ouderwetse analoge vorm bewaard blijven, waarschijnlijk zelfs in een robuuste safe. Huur je al een opslagruimte bij een self storage bedrijf? Dan kun je je bestaande contract wellicht voor een kleine surplus uitbreiden.

Zelfs als je maar zelden documenten met gevoelige of vertrouwelijke informatie hanteert, is de aanschaf van een goede papierversnipperaar geen overbodige kost. Zakelijke informatie waarvan je niet wilt dat anderen ze zien, werp je niet gewoon in de vuilnisemmer, maar die vernietig je grondig.

Conclusie

Het helpt geweldig als je bij de installatie van je thuiskantoor goed weet wat je nodig hebt en wat niet. Zo verspil je geen geld aan onnodige spullen. Werken op afstand gaat het beste als je hebt wat je nodig hebt; dan kun je maanden of zelfs een leven lang werken vanuit het comfort van je huis zonder tegen problemen aan te lopen.

Tip de redactie

Ditishelmond.nl

Heb je een nieuws- of agenda-item, leuke foto of video over Helmond en wil je dit delen?
Stuur het dan in naar onze redactie. Zo weten wíj wat er leeft en speelt in uw wijk!
E-mail: redactie@ditishelmond.nl
Telefoon: 088 166 67 00

Geschreven door DitisHelmond Toon van de Wijk - Redactie

Toon van de Wijk "de Toon van de Wijk"